Vergrijzing, een dreigend tekort aan technisch personeel en druk om onze expertise op peil te houden. In deze tijd zijn de juiste tools en digitalisering onmisbaar. Hiermee kunnen we planmatiger werken, onze tijd zo effectief mogelijk benutten en kwaliteit leveren op een steeds hoger niveau. Servicemanager Ben Pisters:
“Het stukje digitalisering noemen we Data Driven Maintenance (DDM). We registreren alle liften in ons systeem, inclusief bouwjaar, de componenten en wanneer die zijn vervangen. Onderdelen hebben een theoretische lifecycle, een gemiddelde levensduur. Sommige componenten zijn ritafhankelijk: hoe vaker een deur bijvoorbeeld opengaat, hoe meer slijtage er is. Andere componenten zijn simpelweg verouderd na een bepaalde tijd. Aan deze data koppelen we het Remote Monitoring System, dat onder meer het aantal ritten registreert. Wanneer het systeem aangeeft dat een onderdeel het einde van zijn levensduur nadert, ontvangt de monteur automatisch een seintje om een inspectie uit te voeren.”
Field Service App
Onze monteurs hebben de Field Service App op hun telefoon, die fungeert als digitale werkbon. Hierin krijgen zij taken toegewezen, zoals de inspectie van een onderdeel dat aan het eind van zijn levenscyclus raakt. Pisters: “Dat gaat volautomatisch. Na het voltooien van de taak geeft de monteur een terugkoppeling in het systeem, waarbij hij een conditiescore geeft. Die bepaalt de vervolgactie, zoals de vervanging van het onderdeel.”
Verbeterde planning en communicatie
De voordelen van Field Service Management zijn al merkbaar voor onze klanten. Storingen worden toegewezen aan monteurs op basis van onder meer vaardigheden en locatie. Afhankelijk daarvan wordt de best passende monteur naar de storing gestuurd. Dit resulteert in een verbeterde planning en responstijd. Bovendien voorzien we klanten sneller en accurater van informatie, omdat we deze informatie meteen kunnen doorbriefen. Dat zorgt voor meer inzicht en transparantie.
De toekomst: calamiteiten vóór zijn
Door het verzamelen en analyseren van liftdata kunnen we de levensduur van componenten steeds nauwkeuriger voorspellen. Voor de nabije toekomst betekent dit geen inschattingen meer gebaseerd op gevoel en ervaring, maar een systeem volledig gebaseerd op feiten. “Zo verlengen we de levensduur, zijn we calamiteiten en storingen voor en ontzorgen we de klant,” aldus Pisters. “Bovendien stelt deze data ons in staat om ons voorraadbeheer te optimaliseren, waardoor kritieke artikelen altijd beschikbaar zijn.”
Bij Mitsubishi Elevator Europe blijven we continu innoveren om een optimale inzet van mens, materiaal en middelen te garanderen. Met Data Driven Maintenance gaan we een toekomst tegemoet waarin lifecycle-management samengaat met effectiever onderhoud, voor de allerbeste service en kwaliteit.
Bij Mitsubishi Elevator Europe begint duurzaamheid bij de zeer hoge kwaliteit van onze producten. Ronald Koedam: “We begrijpen dat we materiaal te leen hebben uit de aarde en dat de gebruiksperiode van die materialen zo lang mogelijk moet zijn. Daarom streven we naar maximale kwaliteit en extreme levensduur. Het voordeel daarvan is dat de lifecycle-analyse van onze producten bijzonder positief uitvalt. Door de lange levensduur belasten we de aarde minder.”
Maar ondanks de lange levensduur gaan ook onze onderdelen niet eeuwig mee. “Eenmaal aan het eind van hun lifecycle belandden deze producten traditioneel gezien op de afvalberg,” aldus Koedam. “Maar in plaats van waste, zetten wij nu in op hergebruik en refurbishment.”
Een nieuw leven voor onderdelen
We zorgen bijvoorbeeld voor refurbishment van printplaten, aandrijvingen en motoren. Die herstellen of upgraden we en geven we zo een tweede leven. Natuurlijk met gestelde kwaliteitsdoelen en de garantie van een nieuwe levensduur. Koedam: “De klant krijgt een herzien product en is uiteindelijk goedkoper uit, maar merkt dat niet in de service. De lift presteert even goed als altijd. En dan is er nog de maatschappelijke toegevoegde waarde: de positieve impact op het milieu.”
M-Use® en M-Use® modernisering
Bij MEE doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat onze liften zo lang mogelijk meegaan. Zo maken we gebruik van data-driven maintenance, waarin wij met intelligentie tot levensduurverlenging van bestaande installaties komen. En dankzij ons unieke circulaire gebruiksmodel M-Use®, waarbij je betaalt voor gebruik in plaats bezit, reduceren we materiaalgebruik aanzienlijk.
Nieuw is M-Use® modernisering, de doorontwikkeling van M-Use®. Hierbij ligt de focus op het optimaal vervangen van de essentiële onderdelen van een bestaande lift, om de levensduur te verlengen en te streven naar minimaal grondstofgebruik. Koedam: “Eigenlijk geven we bestaande liften een nieuw leven. Wij vragen: wat is nu nodig om een nieuwe levensduur aan de lift te geven? En wanneer moet je in de toekomst vervolgstappen nemen om de lift continu in een optimale staat te houden? Dat kan betekenen dat we nu de besturing aanpakken en over vijf jaar de deuraandrijving vervangen. In plaats van dat we te vroeg afval creëren, vervangen we onderdelen dus op het juiste moment. ‘Fit for purpose.’ Zo garanderen we een betere performance en een meer ontzorgde functie. Daarin lopen we voorop in de markt.”
De kern: service en garantie
De traditionele producent-leverancier is sterk gericht op het vullen van hun productiecapaciteit en het leveren van nieuwe producten, vertelt Koedam. “Maar dat is niet ons doel. Ons doel is het leveren van een optimale service. Van inkopen, produceren en verkopen gaan wij over op terugnemen, refurbishen en het opnieuw inzetten van de dienstverlening. Die service zit heel diep in het DNA van ons bedrijf. We voelen ons meer service- en dienstverlener dan producent en leverancier. Dat maakt ons uniek ten opzichte van anderen in de markt.”
Koedam vervolgt: “We beloven een bepaalde service en zorgen altijd voor transparantie in de verwachtingen. In onze contracten verplichten wij onszelf om die verwachtingen na te komen. De klant loopt geen risico en heeft altijd duidelijkheid over de te verwachten performance.”
Kiezen voor de toekomst
Uiteindelijk draait het om verantwoordelijkheid nemen voor onze milieu-impact, zodat er ook een toekomst is voor de generaties na ons. Koedam citeert Gandhi: ‘The future depends on what you do today.’ “Wat we vandaag doen, bepaalt hoe de toekomst eruitziet. Dus laten we de aarde niet leegroven, maar respectvol met haar grondstoffen omgaan.”
Het Van der Valk-hotel op de Zuidas is een stadshotel dat bijzondere uitdagingen met zich meebracht. Adriaan van der Valk legt uit: “Op verdieping 1 t/m 4 bevinden zich parkeergarages, op verdieping 5 liggen de receptie en de restaurants en daarboven zijn er vergaderzalen en hotelkamers. Gasten komen dus op verschillende verdiepingen binnen, waar niet altijd menselijk toezicht is. We wilden vermijden dat er een onoverzichtelijke en onveilige situatie ontstond. Onze vraag aan Mitsubishi was daarnaast om de juiste hoeveelheid liften te bepalen, zodat alle gastenstromen efficiënt bediend werden met minimale wachttijden.”
Samen brainstormen
Van der Valk legde deze uitdagingen op tafel, waarna wij meedachten en adviseerden over mogelijke oplossingen. Adriaan: “MEE heeft manieren om het aantal liften te bepalen door het aantal bewegingen te berekenen. Maar er was slechts plek voor maximaal vijf liften. Zo zijn we samen aan de slag gegaan, eigenlijk met een klein bouwteam. Ik hield brainstormsessies met Head of Sales Ronald Koedam. Hij keek vervolgens of de ideeën ook inpasbaar en technisch uitvoerbaar waren en kwam dan met een voorstel terug. Zo sleutelden we samen net zo lang tot we bij een goede oplossing uitkwamen. Hierin kwamen onze expertises heel mooi samen. De expertise van techniek en liftbewegingen van MEE, en die van Van der Valk op het gebied van hotels en gastvrijheid.”
De oplossing
Uiteindelijk kreeg het hotel op de Zuidas vijf liften. Adriaan legt uit: “We hebben twee liften die alleen van verdiepingen 0 tot 5 gaan en twee liften die alleen van 5 tot 13 gaan. Zo zorgen we ervoor dat iedereen één keer van lift moet wisselen in de lobby, waar er toezicht is. Maar er is ook één schakellift in het midden. Daar zit een knop op met drie standen: we kunnen óf alle etages vrijgeven, óf we zetten hem van 0 tot 5, óf we zetten hem van 5 tot 13. Afhankelijk van het moment reguleren we dat. ’s Ochtends bij het ontbijt zetten we de lift bijvoorbeeld van 5 tot 13. Zodat je genoeg liften hebt om mensen naar het ontbijtrestaurant te vervoeren. Met deze schakellift konden we het probleem van veiligheid en gastvrijheid op een goede manier oplossen. Niemand hoeft nu lang te wachten. En gasten vinden het ook helemaal niet vervelend als ze op de vijfde etage moeten wisselen van lift, omdat het hen een gevoel van veiligheid geeft.”
Prettige samenwerking en nazorg
De samenwerking voor het traject verliep zeer goed, aldus Adriaan. “Zowel bij het maken van de afspraken als tijdens de bouw zelf. Er is oog voor de relatie en niet alleen de letter van het contract. Dat kan een familiebedrijf waarderen.”
Ook na de oplevering hielpen we waar nodig. Bij ingebruikname van het pand en de laatste controle door de brandweer werden er bijvoorbeeld nog nieuwe wensen geuit. Adriaan: “Bij de keuring van de brandweer bleek er toch nog iets anders te moeten worden ingesteld. Dat werd direct opgelost en geregeld. Daarna is er nog fine-tuning geweest van de installaties. Als je op tijd communiceert en in contact blijft met elkaar, worden de verwachtingen ingevuld.”
Duurzame relatie
Waarom Van der Valk koos voor Mitsubishi? Adriaan: “We hebben een jarenlange relatie met elkaar. MEE en ik hebben goede gebundelde afspraken gemaakt, niet alleen voor dit project, maar voor meerdere locaties. Hun persoonlijke benadering sluit goed aan bij die van mij. MEE is sowieso onze preferred partner voor liften, de eerste naar wie we toegaan. Je krijgt altijd uitstekende kwaliteit. Niet alleen van het product zelf, maar ook het hele serviceapparaat eromheen, zoals storingsdiensten. En de monteurs zijn ontzettend kundig en betrokken, ze staan altijd voor je klaar.”
Inmiddels is het hotel op de Zuidas al een tijd open. Hoe bevallen de liften? “Goed,” vertelt Adriaan. “De kwaliteit van Mitsubishi staat buiten kijf.”
Onze consultancy: kwaliteit en gebruiksgemak staan voorop
Bij Mitsubishi Elevator Europe zijn we meer dan alleen een liftleverancier. Je kan ook bij ons terecht voor advies. Daarbij gaan we altijd voor de meest kwalitatieve, duurzame oplossing. “Onze visie is gebaseerd op het gebruik van hoogwaardige materialen en het leveren van de beste dienstverlening,” aldus Ronald Koedam, Head of Sales bij Mitsubishi Elevator Europe. “Daarin onderscheiden we ons. Vanwege de betere kwaliteit zijn onze materialen namelijk langer te gebruiken, en treden er minder gebreken op in je lift.”
Meedenken van begin tot eind
Voor de beste dienstverlening zijn we het liefst zo vroeg mogelijk betrokken bij jouw project. Dan kunnen we namelijk al in een planontwerpfase meedenken over hoe de lift in jouw gebouw zal functioneren. We geven advies en doen aan planoptimalisatie, door onder meer het minimaliseren van de schachtoppervlakte. Hoe zit het bijvoorbeeld met de locatie en schacht van de lift? Hoeveel liften heb je nodig? Hoe groot moet de lift zijn en hoe snel moet hij gaan? En natuurlijk denken we ook mee over zaken als (bestemmings)besturing, beveiliging en toegankelijkheid voor mindervaliden.
Daarbij durven we kritisch te zijn. Wil je bijvoorbeeld een lift aan de buitenkant van je complex? Daar zijn technische oplossingen voor, maar dat is niet altijd even handig. Denk aan verhoogde energiekosten voor verwarming. Bij ons kun je rekenen op een eerlijk advies. Accountmanager Peter Termaat: “Soms willen klanten een bepaald aantal liften, maar door de keuzes die je maakt, kan je soms dezelfde prestaties leveren met minder liften. We geven dan eerlijk aan dat er een lift uit kan. We willen namelijk echt kwalitatieve plannen leveren. Dat is belangrijker dan zoveel mogelijk liften verkopen.”
Consultancy in de praktijk: de MOVE corporatielift
In onze consultancy denken we niet alleen aan jou als klant, maar ook aan de eindgebruikers. Onze MOVE corporatielift bijvoorbeeld is een lift speciaal voor woningcorporaties. Het zijn bewoners die daar gebruik van maken. Op basis van hun gedrag maken we de plannen voor een geschikte lift voor de doelgroep. Gaat het bijvoorbeeld om studentenhuisvesting? Dan heb je het hele jaar door veel verhuisbewegingen, waardoor één lift waarschijnlijk niet genoeg is. Of heb je een vandaalgevoelig complex en gebeuren er weleens ongelukjes in de lift? Dan zorgen we voor een vochtdichte vloer.
Onze MOVE-liften hebben daarnaast een opensource-technologie. Dat betekent dat de onderdelen vrij verkrijgbaar zijn, en je het onderhoud van de lift niet per se bij ons hoeft af te nemen. Ronald Koedam: “Wij willen dat klanten met ons samenwerken vanwege onze kennis en kunde, en omdat ze ons een fijne en betrouwbare partner vinden. Niet omdat ze met ons móeten samenwerken. Geen gedwongen huwelijk, maar een goed huwelijk.”
Vrijblijvend advies
We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: kwaliteit en gebruiksgemak staan bij ons op de eerste plaats. Wil je advies bij ons inwinnen? We denken graag met je mee, zonder dat je ergens aan vastzit. Je bent niet verplicht om daarna een lift bij ons af te nemen.
Er zijn verschillende situaties waarin het verstandig is om je lift aan te pakken. Bijvoorbeeld:
• Je lift voldoet niet meer aan de huidige veiligheids- en prestatienormen.
• Er zijn technische problemen, zoals storingen of andere gebreken.
• Je lift zorgt voor hoge energiekosten.
• De toegankelijkheid van je lift laat te wensen over. Je lift is bijvoorbeeld niet rolstoelvriendelijk, of er past geen brancard in.
• De uitstraling past niet meer bij de rest van het gebouw.
• Je gebouw krijgt een andere bestemming.
Op welke manieren kun je je lift renoveren?
Bij een renovatie kun je kiezen voor een vervanging of een modernisering van je lift. Bij een vervanging zetten we een geheel nieuwe lift in de bestaande schacht. Dit is bijvoorbeeld nodig als de lift veel wordt gebruikt of al een aantal jaren oud is. Of omdat je gebouw een andere bestemming krijgt.
Bij een modernisering vervangen of upgraden wij bepaalde onderdelen. Zo verbeter je eenvoudig en snel de uitstraling en prestaties. Een voordeel van liftmodernisering is dat wij dit snel kunnen realiseren. En daarbij scheelt het moderniseren van een lift veel kosten in vergelijking met het plaatsen van een compleet nieuwe lift.
Hoe helpen we jou hierbij?
Door een goede analyse brengen wij jouw lift in beeld. Gaat deze nog mee, geen probleem! Is het tijd om je lift te renoveren? We staan voor je klaar om een voorstel uit te werken.
Gratis inspectie en meerjaren-onderhoudsplan
Elke renovatie is anders. Daarom beiden wij een gratis liftinspectie aan. Voordat we beginnen, komen we je lift bekijken en geven we een eerlijk advies. Daar hoort eventueel ook een prijsindicatie bij, en een meerjaren-onderhoudsplan. Natuurlijk denken we hierin met je mee. Samen kijken we wat er binnen jouw budget en wensen mogelijk is.
Brede kennis en vrije toegankelijkheid
Natuurlijk hebben we kennis van onze eigen liften, maar dat hebben we ook van liften van andere fabrikanten. Zo kunnen we bijna elk fabricaat voorzien van nieuwe componenten. We hebben daar speciale moderniseringskits voor ontworpen. Moet er bijvoorbeeld een besturingssysteem worden vervangen van een andere fabrikant? Dat doen we vlot. En we zetten er meteen een vrij-programmeerbare (open-source) besturing in. Deze heeft geen technische bescherming, waardoor iedereen onderhoud kan plegen. Zo ben je niet afhankelijk van een vaste partij.
Verduurzaming
Het verduurzamen van je lift is een reden om te kiezen voor een liftrenovatie. De nieuwste technologie is namelijk bijna altijd zuiniger in energie. Tijdens een inspectie onderzoeken we of we de aansluitingen van je lift kunnen optimaliseren. Ook daar hebben we een speciale moderniseringskit voor. Zo verlagen we de aansluitwaarden en de kosten aan vastrechten. Dat is goed voor je portemonnee én het milieu.
Ook kleinere aanpassingen hebben impact. Zo vervangen we halogeenlampen of TL-lampen door ledverlichting. Niet alleen in de cabine, maar ook in de schacht. En als de lift een tijdje niet wordt gebruikt, gaat het besturingssysteem op stand-by en het licht uit.
Datagedreven onderhoud
Op dit moment zijn we druk bezig met het implementeren van datagedreven onderhoud. Dat betekent dat we precies meten hoe een lift gebruikt wordt. Bijvoorbeeld: hoe vaak loopt de lift en op welke verdiepingen stopt hij het meest? Die data is ontzettend waardevol, omdat het inzicht geeft in het (verwachte) gebruik en de (verwachte) slijtage. Aan de hand van deze data maken we een meerjaren-onderhoudsplan op maat.
De hoogste kwaliteit
Bij Mitsubishi Elevator Europe staan we voor de kwaliteit van onze producten en onze dienstverlening. We werken alleen met onderdelen van het hoogste kaliber. We leveren preventief onderhoud om storingen voor te zijn, plus een uitstekend meerjaren-onderhoudsplan. Alles voor een goede, veilige en betrouwbare lift met een zo lang mogelijke levensduur.
Een goedwerkende lift is belangrijk. Om erachter te komen in welke staat een lift is, is een liftinspectie belangrijk. Er zijn meerdere redenen voor het aanvragen van een liftinspectie:
Je hebt een verouderde lift
De lift in je gebouw piept en kraakt. Hij is verouderd en toe aan een fikse opknapbeurt. Of zelfs vervanging.
Je wil een second opinion aanvragen
Ben je ontevreden over je huidige partij voor liftonderhoud? Of heb je een offerte ontvangen van een andere liftleverancier en wil je een second opinion? Vraag dan vrijblijvend een liftinspectie aan.
Je wil weten of je lift geschikt is voor M-Use®
Overweeg je een constructie zoals ons M-Use® model? Dan is het verstandig om eerst een liftinspectie aan te vragen. Hiermee krijg je inzicht in de status van je lift en de liftschacht. Zo ontdek je of M-Use® voor jou de beste oplossing is.
Je bent een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) aan het maken
Met een meerjarenonderhoudsplan krijg je inzicht in de vervangingen en kosten die je de komende 5 tot 10 jaar aan je lift moet doen. Een liftinspectie voor een meerjarenonderhoudsplan is kosteloos als je lift al in bij ons in onderhoud is.
Hoe vraag je een liftinspectie aan?
Het aanvragen van een liftinspectie is niet moeilijk. In 7 stappen werken we toe naar een advies en offerte. We zetten de stappen voor je op een rij.
1. Maak een afspraak voor een vrijblijvende liftinspectie.
Je kunt bellen, mailen of het online aanmeldformulier invullen.
2. We nemen contact met je op voor wat extra benodigde informatie.
Zijn er problemen met de lift? Zo ja, welke? Welke soort en merk lift zit er in jouw gebouw? Wat heb jij voor ogen: een vervanging, renovatie of vernieuwing van de lift(onderdelen)?
3. We plannen samen een dag en tijdstip waarop we langskomen.
4. Een van onze liftinspecteurs komt bij je langs om de lift te controleren.
Wat wij controleren tijdens een liftinspectie is afhankelijk van de wensen en de hulpvraag. Toch kijken wij standaard naar:
– Liftmotor en besturingskast
– Liftdeuren
– Cabine-interieur
– Liftschacht
– Aantekeningen uit het liftboek
5. Op basis van de liftinspectie maken we een overzichtelijk advies met bijhorende prijsindicaties
In het advies lees je wat de status van jouw lift is. Signaleren wij bijvoorbeeld dat er deuken in de liftdeuren zitten en zij hierdoor niet meer goed openen en sluiten? Dan adviseren wij een vervanging, inclusief daarbij behorende kosten. Uiteindelijk brengen wij met ons advies alle vervangingen en vernieuwingen van de lift(onderdelen) in kaart, met de daarbij horende kosten.
6. Je wordt door ons gebeld om het advies en de offerte te bespreken
Wil je graag een persoonlijk gesprek om het advies samen door te nemen? Ook dat is mogelijk. We komen graag bij je langs voor een persoonlijk gesprek. Ook ben je van harte welkom bij ons in Veenendaal. We vertellen je graag meer over onze liften en diensten. Daarnaast geven we je een rondleiding door onze fabriek en een kijkje in onze testtoren.
7. Jij maakt de beslissing of je onze offerte accepteert
Ben je tevreden over ons advies en de offerte? Dan maken we snel afspraken over wanneer we met jouw lift aan de slag gaan.
Een liftstoring is heel vervelend en ook nog kostbaar. Elk uur dat de lift stilstaat kost het tijd en geld. En als er mensen in de lift staan, kan dit onveilig zijn. Meld een liftstoring daarom zo snel mogelijk. Hoe?
• Bij spoed bel je ons direct. Wij zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Onze monteurs zijn er binnen 1 uur. Bel: 0318 586 540
• Is er geen spoed? Meldt de liftstoring dan met behulp van ons formulier. Hou de liftnummer(s) en de locatie van de lift bij de hand. Onze monteurs zijn er binnen 4 uur.
Sta je zelf in de storende lift? Bel de storingsdienst via de alarmknop in de lift. Het telefoonnummer staat vaak ook op een sticker. Liften in Nederland hebben een speciale verplichte valbeveiliging. Naar beneden vallen is dus niet mogelijk.
Kosten van een liftstoring
De kosten die wij rekenen voor het oplossen van een storing, hangen van een aantal factoren af. Wij kunnen dat altijd uitleggen. Zaken die impact kunnen hebben op de kosten die wij rekenen voor het oplossen van een liftstoring zijn bijvoorbeeld:
• De staat van de lift
• Eerder uitgevoerd onderhoud
• De geschiedenis van de lift(en)
• Of we te maken hebben met spoed of geen spoed
Bij een storing aan een lift die al bij ons in onderhoud zit, zoals binnen ons M-Use® model, rekenen we geen extra kosten.
Wat kun je zelf doen bij een liftstoring?
Als er sprake is van een liftstoring, probeer het probleem dan niet zelf te verhelpen. Wat je wel kunt doen, is bij een vreemd geluid of beweging dit opnemen. Het meest handige voor ons is als je de liftnummers en locatie bij de hand houdt. Vaak kunnen we de liftstaat op afstand uitlezen.
Hoe kun je een liftstoring voorkomen?
Regelmatig liftonderhoud is de beste manier om een liftstoring te voorkomen. Bij onze liften komen storingen weinig voor. Met gemiddeld minder dan 1 storing per jaar hebben wij het laagste liftstoringspercentage van Nederland. En een beschikbaarheidspercentage van 99,8%. Hoe we dat voor elkaar krijgen? Door vakkundig onderhoud en onderdelen van hoge kwaliteit.
Daarnaast verklein je de kans op liftstoringen door er zelf zuinig mee om te gaan. Voorkom bijvoorbeeld dat men met zware spullen tegen de liftdeur botst. » Onze 5 tips voor het voorkomen van liftstoringen
Meer informatie over liftonderhoud
Vaker last van een liftstoring? En wil je dat het snel verholpen wordt? Maak gebruik van onze snelle en betrouwbare reparatieservice. Maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Met ons liftonderhoud kun je storingen voorkomen. Je kunt ook vrijblijvend contact opnemen.
We geloven sterk in de toekomst van M-Use® en de rol van circulariteit in onze wereld. En we willen jou graag vertellen wat de vele voordelen van ons M-Use® model zijn. M-Use® heeft in totaal 21 voordelen ten opzichte van de traditionele markt. We zetten ze voor je op een rij.
1. Een zichtbaar investeringsverschil
Ons M-Use® model maakt het mogelijk om zelf je investeringshoogte te bepalen. Zo worden topkwaliteit liften voor iedereen bereikbaar. Bovendien kunnen de investeringskosten eerlijker uitgesmeerd worden door de tijd heen.
2. M-Use® kwaliteit betaalt zich terug
Na de eerste contractperiode van 20 jaar, kun je binnen ons M-Use® model met dezelfde lift(en) nog eens 20 jaar door. Omdat er niet opnieuw geïnvesteerd hoeft te worden, kunnen de jaarlijkse gebruikskosten omlaag.
3. Geen dure vervanging na 20 jaar
Na 15 tot 20 jaar gebruik, is de lift bij andere partijen al aan vervanging toe. Door de hoge kwaliteit van onze liften is dit bij ons niet nodig en gaan onze liften maar liefst 40 jaar mee. Dit scheelt jou een flinke investering.
4. Tot 40 jaar liftgarantie
Door vakkundig liftonderhoud op basis van daadwerkelijk gebruik, zijn wij storingen zoveel mogelijk voor en kunnen wij ook de afgesproken liftprestaties blijven garanderen voor 40 jaar.
5. Hergebruik en recycling onderdelen
Of jouw gebruikscyclus nu stopt na 20, 30 of 40 jaar, voor alle liften ins ons M-Use® model dragen wij zorg voor het hergebruik of recyclen van de onderdelen. Uniek in de markt.
6. Bespaar €15.000 t.o.v. andere lift
Een onafhankelijke studie van KPMG toonde aan dat voor een gemiddelde Nederlandse lift in 30 jaar tijd met ons M-Use® model maar liefst €15.000 bespaard kan worden t.o.v. een lift zonder M-Use®.
7. Voorspelbaar exploitatie rendement
Vaste jaarlijkse kosten voorkomen vervelende verrassingen en zorgen voor een voorspelbaar exploitatie rendement van jouw vastgoed.
8. Wij dragen het risico
Wij zijn de risicodrager voor liftstoringen of een defect aan materialen door technische mankementen. Het risico ligt dus bij ons en niet bij jou.
9. Maximaal 1 storing per lift per jaar
Precies: maximaal 1 storing, maar gemiddeld genomen zelfs minder dan dat. Daar zijn we natuurlijk erg trots op.
10. Tot 70 uur per jaar meer beschikbaar
Gegarandeerde beschikbaarheid, waardoor de lift gemiddeld ruim 70 uur per jaar meer gebruikt kan worden t.o.v. liften van andere merken (door minder stilstand en snellere afhandeling van onderhoud).
11. Gegarandeerde rijcomfort
Gegarandeerd rijcomfort via een van tevoren afgesproken maximaal trilling -en geluidsniveau. Dit zorgt ook voor minder overlast in aangrenzende ruimtes naast de liftschacht. Overtuigend voordeel? Dat vonden ze bij Van der Valk ook. Zij hebben om deze reden voor ons gekozen.
12. Transparante rapportages
Inzicht in liftprestaties via transparante rapportages. Mocht je twijfels hebben over de correctheid? Dan heb je altijd de mogelijkheid tot controle door een onafhankelijke partij. Zo trots zijn we op ons M-Use® model.
13. Eerlijke verrekening van kosten
Een eerlijke verrekening van kosten via onderhoud op basis van daadwerkelijk aantal gemaakte ritten. Heeft de lift minder ritten gemaakt dan vooraf was voorzien? Dan krijg je geld terug. Heel transparant en eerlijk.
14. Zelf investeringshoogte bepalen
Doordat je zelf de initiële investeringshoogte bepaalt, kunnen de kosten voor plaatsing van de lift ook eerlijk gespreid worden over huidige en toekomstige gebruikers. En is er dus ook minder startkapitaal nodig.
15. Liftkeuringen zijn inbegrepen
De verplichte jaarlijkse liftkeuringen door onafhankelijke derde partijen zijn in de jaarlijkse M-Use® kosten inbegrepen. We nemen dit proces voor je uit handen nemen, zodat jij tijd overhoudt voor andere dingen.
16. Steentje bijdragen aan smart city
Met ons M-Use® model komt ‘de slimme stad’ binnen handbereik. Want de sensoren in onze liften meten heel precies wat het gebruik van de lift is. Zo hebben we samen altijd inzicht.
17. Design-for-succes model
Onze lift is ontworpen volgens het ‘Design-for-succes model’, zodat de kwaliteit zich altijd over de lange termijn terugbetaalt via lagere onderhoudskosten, energiekosten en betere prestaties.
18. Mét Madaster materialenpaspoort
De materialen die gebruikt worden voor de liften in ons M-Use® model zijn op onderdeelniveau vastgelegd in een officieel Madaster materialenpaspoort. Wij zijn de allereerste liftleverancier die dat zo heeft.
19. Eén aanspreekpunt
Je hebt één aanspreekpunt voor al je liftzaken. Dit scheelt tijd en een hoop backofficekosten.
20. Partner i.p.v. leverancier
We gaan een samenwerking aan op basis van partnerschap in plaats van een platte toeleverancier voor de korte termijn.
21. De duurzame kracht van M-Use®
Financieringsmogelijkheden, prestatiegaranties voor 40 jaar en een circulaire omgang met grondstoffen; samen met jou bouwen wij graag een duurzame klantrelatie én toekomst.
Meer informatie over M-Use®
Kiezen voor M-Use® betekent een duurzame keuze en liften die 40 jaar meegaan. Met ons M-Use® model ga je voor een circulair model voor liften, waarbij kwaliteit, transparantie en duurzaamheid centraal staan. Neem vrijblijvend contact op met onze adviseurs of lees meer over M-Use®.
Bij een liftrenovatie zijn er twee mogelijkheden: een volledige liftvervanging óf liftmodernisering. Een volledige liftvervanging was voorheen niet de meest duurzame keuze. Hierbij zijn veel nieuwe onderdelen nodig, waardoor de productievraag toeneemt. Toch is er wel een duurzame keuze mogelijk.
Door een liftvervanging je lift duurzamer maken
De meest voorkomende liften zijn hydraulische liften en tractieliften. Een hydraulische personenlift wordt hydraulisch aangedreven door olie in combinatie met druk. Het gebruik van olie is minder milieuvriendelijk. De tractielift is daarom een betere optie. Dit is een elektrische lift die wordt aangedreven door een elektromotor met kabels. De snelheid van de lift wordt bepaald door een frequentiegeregelde aandrijving. Hierdoor zijn er geen pieken in stroomverbruik, wat energie bespaart en dus duurzamer is. Voor nieuwe liften en liftvervangingen is M-Sure® een interessante en duurzame oplossing. M-Sure® is ons circulaire gebruiksmodel voor liften, waar je betaalt op basis van gebruik. Jij blijft eigenaar van de lift, maar dankzij een abonnement ben je altijd verzekerd van een goed werkende lift. Wij doen het onderhoud en maken daarbij duurzame keuzes. Zo kunnen we het besturingssysteem aanpassen voor een systeem dat energie teruglevert aan het stroomnet.
Door een liftmodernisering je lift duurzamer maken
Als je je lift nog niet hoeft te vervangen, kun je ook met behulp van een liftmodernisering je lift duurzamer maken. Hierbij vervangen we alleen onderdelen, wat een duurzame manier is om een lift op orde te krijgen. Bij het moderniseren van een lift, zijn verschillende mogelijkheden om deze te verduurzamen. Voor hydraulische aangedreven liftinstallaties werken we met een moderniseringskit. Hierbij levert onze fabrikant een besturingssysteem en aandrijving dat minder stroom vraagt. Een hydraulische lift in bijvoorbeeld een gebouw met drie verdiepingen vraagt veel aanloopstroom. Dit betekent hogere aansluitkosten voor een kleine VvE. Dit besturingssysteem heeft een lagere aansluitwaarde, omdat het al bij veel toepassingen werkt op 16 ampère.
Bestemmingsbesturing als chique oplossing
Om de lift te verduurzamen hebben ook kleinere aanpassingen impact. Zo vervangen we halogeenlampen of TL-lampen voor LED-verlichting. Niet alleen in de cabine maar ook in de schacht. Daarnaast gaat het besturingssysteem op stand-by en het licht uit, als de lift een tijdje niet wordt gebruikt. Een meer ‘chique’ oplossing voor liften met meer dan 10 stopplaatsen is de bestemmingsbesturing. Hiermee geef je voordat je de lift in stapt al via de displays in de hal aan op welke verdieping je moet zijn. Andere liftgebruikers met dezelfde bestemming krijgen dezelfde lift aangeboden. Bij weinig vraag gaan automatisch enkele liften in stand-by: efficiënt, duurzaam en energiebesparend.
Hergebruiken liftonderdelen
Niet alleen zijn energiekosten op dit moment een probleem. De levertijden van technische onderdelen neemt alleen maar toe. Daarom kunnen we er bij Mitsubishi Elevator Europe voor kiezen om tijdens een liftmodernisering recyclede liftonderdelen te gebruiken. Niet alleen bespaart dit geld, maar dit is ook beter voor het milieu.
M-Use® is een uniek circulaire gebruiksmodel voor liften. Je neemt een nieuwe lift van Mitsubishi Elevator Europe in gebruik, tegenover een vast bedrag per maand. Wij blijven lifteigenaar en daarmee verantwoordelijk voor de prestaties, beschikbaarheid en onderhoud van de lift. Bij het M-Use® gebruiksmodel rekenen we af op basis van liftgebruik en word je als gebouweigenaar en gebruiker van de lift totaal ontzorgd. De belangrijkste voordelen van M-Use®:
Geen grote investering meer nodig. De aanschaf van een nieuwe lift kan een forse investering zijn. Bij ons M-Use® model mag je zelf bepalen hoe hoog jouw initiële investering is voor een nieuwe lift. De rest verrekenen we in het jaarlijkse bedrag dat je betaalt tijdens de gebruiksperiode. Zonder spaarpot of lening is het dus mogelijk om een nieuwe lift aan te schaffen.
Afgerekend op gebruik. Met liftsimulaties berekenen we het jaarlijks liftgebruik in je gebouw. Zo bepalen we de beschikbaarheid- en prestatieverplichting van de lift en komen we tot een jaarbedrag. Je betaalt met M-Use® een vast bedrag per maand voor het liftgebruik, dit is inclusief alle reparaties, onderhoud en andere diensten zoals liftkeuringen, telecom en verzekering.
Een goedwerkende lift tot wel 40 jaar. Schaf je een lift aan op een traditionele wijze, dan gaat deze marktgemiddeld maximaal ca. 20 jaar mee. Een lift volgens het M-Use® concept gaat minimaal 40 jaar mee. Dankzij onze monitoring op afstand weten we exact wanneer de lift toe is aan een onderhoudsbeurt of vervangingen. Onze onderhoudstechniek en de kwaliteit van de materialen zorgen voor een levensduur van 40 jaar, zonder dat het ten koste gaat van de werking van de lift.
Een nieuwe lift met M-Use®
Kies je voor het M-Use® gebruiksmodel, dan is de eerste stap gezet en ben je verzekerd van een nieuwe lift. Maar welke van onze liftinstallaties past het beste bij de gebruiksdoelen van je gebouw? Een pand kan dienen als kantoor, hotel, appartementencomplex, school of ziekenhuis. Dit heeft impact op de liftconfiguratie voor het gebouw. Binnen het M-Use® gebruiksmodel heb je de keuze uit 5 verschillende lifttypen: de MOVE, Nexiez-MRL, Nexiez-MR, Nexway of Nexway-S. Lees meer over deze 5 type liften. Onze nieuwste liften zijn de MOVE en de Nexiez-MRL of Nexiez-MR. In 90% van de M-Use® projecten is zo’n type lift de beste keuze. Maar hoe komen wij tot deze keuze?
Luc van den Bergh, bestuurder van woningcorporatie Wonen Meerssen: “Na zorgvuldig doorrekenen blijkt dat M-Use® niet alleen het voordeel biedt van het besparen van de investering, wat ons ruimte geeft om andere zaken op te pakken, ook op de lange termijn zien wij duidelijk dat de kosten voor het gebruik van deze installaties voordeliger uitvallen dan bij een traditionele koop. Gecombineerd met het ontzorgen, voor ons een prima keuze.”
De optimale liftconfiguratie met M-Use® “Fit for Purpose”
Met M-Use® “Fit for Purpose” zorgen we voor de optimale liftconfiguratie voor een gebouw. De lift moet niet te groot, te klein, te hoog of te laag zijn. Nee, hij moet perfect zijn afgestemd op de gebruiksbehoeften van het pand. Het doel is om de opbrengst van het pand te maximaliseren. Iedere m2 moet effectief worden ingezet. In een kantoorpand is het belangrijk dat de lift voldoende mensen vervoert, maar tegelijkertijd niet te veel ruimte in beslag neemt. Anders gaat dit ten koste van waardevolle kantoorruimte. Zo zorgt 1 m2 kantoorruimte op iedere verdieping al voor een hogere opbrengst van het pand. Een optimale liftconfiguratie samenstellen is een zorgvuldig proces en leidt tot het maximaliseren van de waarde van een pand.
Een liftconfiguratie samenstellen in de praktijk
Een optimale liftconfiguratie samenstellen binnen het M-Use® concept komt vooral voor bij nieuwbouwprojecten. Bij bestaande gebouwen liggen veel zaken rondom de liften al vast. Denk bijvoorbeeld aan de afmetingen van de liftschacht, de hoeveelheid liften en het aantal stopplaatsen. Wijzigingen aanbrengen is bij bestaande bouw dus lastiger. Een liftschacht verplaatsen is een hele operatie en komt in de praktijk weinig voor. Bij nieuwbouwprojecten is dat anders. De eisen, wensen en tekeningen van het pand liggen klaar. Maar het pand is nog niet gerealiseerd dus er is ruimte voor wijzigingen. Bijvoorbeeld om de juiste formaat lift op de best mogelijke locatie in het gebouw te plaatsen.
Hoe ingewikkeld is een liftconfiguratie maken?
Dat verschilt per type gebouw en de gebruiksdoelen. Simpel gezegd: hoeveel liften zijn nodig voor het vervoeren van alle mensen of goederen in een pand. Voor een appartementencomplex is het vaak eenvoudig om een liftconfiguratie te maken. Het gebruiksdoel is namelijk helder: bewoning. Het aantal mensen dat de lift gebruikt en het aantal liftbewegingen per week zijn goed in kaart te brengen.
Bij een kantoor is het een ander verhaal. Daar is een liftconfiguratie maken ingewikkelder, omdat je met veel verschillende factoren te maken hebt. Hoe is de entree? Hoeveel mensen komen er per week naar kantoor? Hoe is de ochtendspits en lunchpiek? Wat zijn de piekmomenten? Waar zit het restaurant? Deze vragen moet je eerst beantwoorden en dient als input voor de liftconfiguratie.
6 belangrijke criteria bij het bepalen van een optimale liftconfiguratie
Met slimme software, een computer en veel data maken we een liftsimulatie. In deze blog bespreken we de 6 belangrijkste criteria waar wij op letten bij het bepalen van een liftconfiguratie. Samen met de ontwikkelaar en/of gebouweigenaar kijken we naar:
1. Levensduur van een pand
De levensduur van een gebouw ontvangen wij van de opdrachtgever (ontwikkelaar of gebouweigenaar) en nemen we mee in onze liftsimulaties. Bij nieuwbouw is de levensduur van een pand al snel 50 jaar. Soms ook korter. Bijvoorbeeld door wetgeving die voorschrijft dat een gebouw er maar 20 jaar mag staan en daarna wordt gedemonteerd. Onze liften gaan lang mee, maar hebben ook verschillende levensduren. Bij een lange levensduur van 40-50 jaar is onze Nexiez lift de beste keuze. Bij een kortere (gebouw)levensduur (20-30 jaar) is de MOVE een logische zet.
Uiteindelijk moet het type lift perfect passen bij de levensduur en situatie van het pand. We rekenen door wat de meest efficiënte keuze is over de tijd dat het gebouw in gebruik is. Als het gebruik van de lift hoog ligt, dan is een kwalitatief betere lift slimmer. Deze is duurder, maar gaat langer mee. Zo kies je uiteindelijk voor de optimale levensduur, passend bij het gebouw.
2. Uitvoering van de lift
Hoe moet de lift eruit komen te zien? Op technisch vlak kijken we naar de vervoerscapaciteit. Hoe hoog moet de liftkooi zijn, welke type deuren heeft de lift nodig en hoe breed moeten ze worden. Daarnaast is er qua design van alles mogelijk. Denk aan hout op de wanden, een vloer met natuursteen of een volledig glazen lift. Qua uitvoering denken we actief mee en adviseren we waar nodig. In een appartementencomplex is het bijvoorbeeld handig als de liftkooi groot genoeg is om er een bankstel, rolstoel of brancard in te vervoeren. Onze MOVE lift plaatsen we vaak in appartementencomplexen. Onze Nexiez liften vind je vaker in kantoorgebouwen en hotels, want qua uitvoering en design biedt deze luxere lift meer opties.
3. Snelheid van de lift
De optimale snelheid van een lift berekenen we met liftsimulaties. We kijken naar het type gebouw, het gebruiksdoel, de hoogte en het aantal stopplaatsen. Deze informatie gebruiken we in de liftsimulatie, die we met een computerprogramma maken. Uit de simulatie komen de grafische kenmerken van de lift naar voren, zoals reistijd, wachttijd, kooibelading en gewicht. Zo ontdekken we uiteindelijk de optimale snelheid die de lift moet hebben. Snel of juist wat langzamer? Onze MOVE en Nexiez liften kunnen allerlei snelheden bedienen.
4. Capaciteit: mensen en goederen
Hoeveel mensen of goederen moet een lift vervoeren? Hoeveel liften heeft het gebouw nodig? Samen met de ontwikkelaar of gebouweigenaar achterhalen we hoeveel gebruikers en bezoekers het gebouw wekelijks heeft. Dit is waardevolle input om te berekenen hoeveel mensen – en soms ook goederen – één lift moet kunnen vervoeren. In een ziekenhuislift staan regelmatig brancards of karren met goederen, terwijl in hotels veel bezoekers een koffer of andere bagage bij zich hebben. Hier houden wij rekening mee in onze simulaties, zodat de lift de perfecte grootte krijgt. Niet te groot, niet te klein, maar de perfecte afmeting.
5. Intensiteit van liftgebruik
Hoeveel ritten maakt een lift per week? Dit heeft impact op de keuze voor het type lift. Een hotel heeft al snel 5000 liftbewegingen per week, terwijl een lift in een appartementencomplex er 1000 maakt. Heeft een hotel een kortere levensduur? Dan is het alsnog slim om voor een kwalitatief betere lift te kiezen, want de intensiteit van liftgebruik ligt hoog. Je komt dan snel uit op een duurdere lift, maar dat is wel noodzakelijk om aan de behoeften te voldoen. Intensiteit van gebruik proberen we zo goed mogelijk in te schatten en nemen we mee in onze liftsimulaties. Bij een hoge intensiteit van gebruik is onze Nexiez de meest geschikte lift, terwijl bij een lagere intensiteit de MOVE als winnaar uit de bus komt. Al is dat ook afhankelijk van vele andere factoren, zoals levensduur en capaciteit.
6. De beschikbare bouwkundige ruimte
Waar komen de liften in het pand en hoeveel ruimte is ervoor gereserveerd? Een architect geeft dit weer in zijn bouwtekeningen. Vanuit onze expertise analyseren we deze tekeningen en beoordelen we of de bouwkundige ruimte voor de liften voldoet. Het is voorgekomen dat er 3 liften stonden ingetekend, terwijl 2 liften voldoende waren. Of er bleek juist uit onze liftsimulaties dat er 3 liften nodig waren, terwijl er 2 stonden ingetekend. Verder is het voor de afstelling en besturing van de liften belangrijk dat ze vlak naast elkaar staan. Door de beschikbare bouwkundige liftruimte te analyseren en hierover te adviseren, zorgen we voor de optimale liftconfiguratie en voorkomen we mobiliteitsproblemen in de toekomst.
Het resultaat: een M-Use® “Fit for Purpose” liftinstallatie
Het bepalen van de optimale liftconfiguratie binnen het M-Use® gebruiksmodel is een zorgvuldig proces. We kijken bij de bovenstaande 6 criteria wat het beste type lift is, combineren alle factoren en maken een liftsimulatie voor ieder nieuwbouwproject. Zo komen we altijd met een onderbouwd liftvoorstel. Veranderen de uitgangspunten? Dan passen we makkelijk het adviesplan aan. Bijvoorbeeld als er een stopplaats komt te vervallen of als een restaurant toch in de kelder komt in plaats van op de bovenste verdieping. Zo krijgt ieder gebouw uiteindelijk zijn optimale liftconfiguratie.
Geïnteresseerd in het M-Use® gebruiksmodel voor jouw project?