Nederland vergrijst steeds verder. Uit cijfers van het CBS blijkt dat ongeveer 19% van de bevolking 65 jaar of ouder is. En dit percentage blijft oplopen. De verwachting is dat in 2035 een kwart van de bevolking – oftewel: 4,5 miljoen – 65-plusser is. Ouderen zijn honkvast en gehecht aan hun woning of woonomgeving. Vaak wonen ze tientallen jaren op dezelfde plek, ook omdat er steeds meer mogelijkheden zijn om langer thuis te blijven wonen.
Waarom verticale mobiliteit in wooncomplexen belangrijk is
Speciale voorzieningen of aanpassingen stellen mensen in staat langer zelfstandig thuis te blijven wonen. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van beugels in de douche of het toilet. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat traplopen een grote rol speelt in het wel of niet thuis blijven wonen. Ouderen vinden het belangrijk om vanuit de woonkamer zonder traplopen in de keuken, badkamer, slaapkamer of het toilet te kunnen komen. In wooncomplexen is dit vaak het geval.
Aan woningcorporaties de taak hier rekening mee te houden in de gemeenschappelijke ruimtes en voorzieningen. Ook als het gaat om de algemene veiligheid in het gebouw. En natuurlijk op het gebied van verticale mobiliteit: de lift.
Wat belangrijk is bij een lift voor woningcorporaties
Extra stevige en robuuste storingsgevoelige onderdelen. Zoals bijvoorbeeld deuren en plafonds. Zodat de onderdelen minder snel kapot gaan of kapotgemaakt kunnen worden.
Vrij verkrijgbare liftcomponenten.
Dit soort componenten zijn toepasbaar op meerdere merken en type liften. Daardoor is het bijvoorbeeld mogelijk om zonder problemen te wisselen van onderhoudspartij in de exploitatiefase.
Veiligheid en beveiliging.
Een systeem voor toegangscontrole bij de lift. Vaak op basis van het intoetsen van een bepaalde code. Zodat niet zomaar iedereen de lift kan gebruiken.
Een voordelige levensduurcyclus.
Een betaalbare aanschaf en een voordelige levensduurcyclus over een periode van 20 tot 30 jaar zijn natuurlijk ook belangrijk. Dat voorkomt verrassingen en houdt servicekosten voorspelbaar.
De levensloopbestendigheid van een lift.
Levensloopbestendigheid is de mogelijkheid om de lift aan te kunnen blijven passen op de gebruiksbehoefte. Denk aan een uitklapstoeltje of liftknoppen vanuit een rolstoel kunnen bedienen. Belangrijk in het kader van vergrijzing.
Mede op basis van deze punten ontwikkelden we samen met een onafhankelijke adviseur en een woningcorporatie de Corporatielift. Benieuwd wat we met de Corporatielift voor jouw woningcorporatie kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.
De Corporatielift: een lift speciaal voor woningcorporaties
Een betrouwbare lift met extra robuuste deuren en een vandaalbestendig plafond, voorzien van een energiezuinig LED-paneel: dat is onze nieuwe Corporatielift. De liftkooi en bediening zitten zo in elkaar dat de lift met het oog op de toekomst levensloopbestendig is. Nieuwsgierig? Lees meer over onze nieuwe lift.
Oude liftsituatie gaf veel problemen
De VvE is 15 jaar oud en bestaat uit 14 appartementen inclusief een parkeergarage. De meeste bewoners zijn met pensioen. Nadat de voorzitter van de VvE plots verhuisde, werden zijn taken onder de andere bewoners verdeeld. Eén van deze taken is de lift. Technische kennis over liften en het onderhoud daarvan ontbrak. 5 jaar geleden wisselden ze nog van onderhoudspartij, nadat hun huidige liftleverancier failliet ging. Helaas bleven de problemen rondom de lift zich voordoen. Een dieptepunt was toch wel dat men zelf een medebewoonster (83) moest redden uit een vastgelopen lift. Een nieuwe lift of een grondige liftrenovatie was nodig. Het bestuur kwam tijdens de oriëntatiefase terecht op de VvE belangbeurs in ‘s-Hertogenbosch. Hier kwam men voor het eerst in aanraking met Mitsubishi. Dit leidde uiteindelijk tot een offerte.
Keuze op gevoel en vertrouwen bleek de juiste
Roubos geeft aan dat zij bij een bestuursvergadering minimaal 3 offertes moeten aanbieden aan haar bewoners. Hierbij kijkt men naar prijs, kwaliteit, transparantie en service. Door de heldere offerte en de begeleiding hiervan viel de keuze op Mitsubishi. De grootste factor die volgens Roubos meeweegt in zo’n beslissing is vertrouwen. “Doordat Mitsubishi altijd bereikbaar is voor vragen en advies, ontstaat er vertrouwen. Zij gaven ons de keuze voor een liftrenovatie of een nieuwe lift. Uiteindelijk hebben we voor een liftrenovatie gekozen. Deze was aanzienlijk duurder dan onze huidige partij. Toch waren wij als bewoners er unaniem snel over uit,’’ aldus Roubos.
De aanpak van de liftrenovatie
Na 15 jaar is de gemiddelde lift aan vervanging of grondige renovatie toe. De liftrenovatie van VvE Heerenlande betrof onder andere werkzaamheden als een nieuwe besturingskast, nieuwe liftknoppen en een deurenrevisie. Doordat de monteurs alles voorafgaand aan een renovatie vakkundig checken, weten zij precies welke onderdelen er vervangen moeten worden. Uiteraard doen zij dit in overleg met de VvE. Zo weten beide partijen waar zij aan toe zijn. Een vervelende bijkomstigheid was in dit geval dat de lift stilstond. Gelukkig heeft Mitsubishi deze klus met urgentie kunnen uitvoeren, zodat de VvE eerder over haar lift kon beschikken.
”Mitsubishi maakt waar wat zij beloven. De liften zijn van hoge kwaliteit en ze hebben perfect personeel.” Roubous, lid technische commissie VvE Heerelande
Op een lijn met de liftmonteur
De renovatie duurde 1,5 week. Roubos vertelt dat hij kan terugkijken op een geslaagde klus. ‘’Ik had direct een goed gevoel bij de monteurs van Mitsubishi. Zij stelden zich netjes voor en bespraken precies wat en wanneer werd uitgevoerd. Ook als zij een dag niet aanwezig waren, werd dit netjes bij ons gemeld. Helder en transparant! Je kunt merken dat de klant centraal staat bij Mitsubishi. Dit geeft een prettig en vertrouwd gevoel, zeker bij een wat kleinere VvE zoals de onze.’’
Na de succesvolle liftrenovatie heeft VvE Heerenlande ervoor gekozen om ook het liftonderhoud door Mitsubishi te laten uitvoeren. ‘’Ik vroeg na de renovatie het mobiele nummer van de liftmonteur, omdat ik nog wel wat opstartproblemen verwachtte. De monteur gaf aan dat ik hem de komende jaren niet zou bellen. We zijn nu een klein half jaar verder en ik heb hem niet meer gesproken. De lift werkt perfect!
De MOVE lift werd voorgesteld op het moment dat de lift nog niet op de markt was. ‘Maar we hadden al het vertrouwen in Mitsubishi omdat we al eerder twee liften hadden afgenomen. Zowel in het kasteel de Engelenburg als privé in een appartementencomplex,’ vertelt Anton. Dat gebeurde naar tevredenheid, waardoor de keuze opnieuw viel op Mitsubishi. ‘We zochten namelijk vooral vertrouwen en kwaliteit.’ Lees meer over de MOVE lift in het Broederenklooster en bekijk foto’s.
Een stille en betaalbare lift
Dat het een bijzonder pand is blijkt wel uit het historische karakter. Aan een kant van de lift zit de muur van de grafelijke zaal van de Graaf van Zutphen. De schacht van de lift heeft een glazen wand. Van buitenaf kun je door de schacht heen kijken. De andere kan van de lift zit tegen hotelkamers aan. Anton: ‘Ik vond het dus van het allergrootste belang dat de lift geen geluidsoverlast geeft. De MOVE bleek een betaalbare optie. Niet de duurste, en toch de kwaliteit van een superlift.’
Werkgevers willen hun werknemers natuurlijk een zo veilig mogelijke werkplek bieden. De tijd dat dit vooral te maken had met vluchtroutes en brandblussers ligt ineens ver achter ons. Mensen zelf zijn het belangrijkste veiligheidsprotocol. De afgelopen maanden hebben we er al even aan geroken. Vaste looproutes, veiligheidsschermen en kruizen op bureaus – een greep uit een aantal toepassingen op de maatregelen. Hoe zit het met het gebruik van de lift?
Het nieuwe normaal in de lift
Onderstaande maatregelen zijn vast al bekend, toch staan we er nog even bij stil. Zodat de lift veilig in beweging blijft.
Naar boven met de lift, naar beneden met de trap. Enkel de onderstaande verdiepingen openstellen. Op de even verdiepingen stoppen. Het is zo maar een greep uit een paar andere praktische oplossingen.
Het nieuwe normaal voor bestaande en nieuwe liften
Gaan we straks weer massaal naar kantoor? Het ene bedrijf zal hier anders invulling aan geven dan het andere. Hoe dan ook: kantoorgebruik zal niet in dezelfde mate terugkeren als voorheen. Denk bijvoorbeeld aan verspreide werktijden of verschillende lunchtijden, wat leidt tot minder mensen op dezelfde plek. Daarom is dit het moment ernaar te handelen en structureel wijzigingen aan te brengen op het gebied van mobiliteit. Om zo als werkgever veiligheid en beschikbaarheid te blijven waarborgen. Wat betekent dit voor vastgoedbeheerders en ontwikkelaars op het gebied van liften?
Wat er mogelijk is in bestaande liften
Naast veiligheidsadviezen zijn er aanpassingen aan de lift zelf mogelijk. Hoe blijf je zo optimaal mogelijk de huidige lift(en) gebruiken? Een efficiënte manier om de doorstroming van werknemers goed te laten functioneren, is het toepassen van bestemmingsbesturing techniek. Het vooraf verspreiden van passagiers per bestemming voorkomt een volle liftkooi en verkort de wacht- en reistijd. Ook is het mogelijk de hoofdstopplaats of beladingscapaciteit aan te passen. Uiteraard altijd volgens geldende veiligheidsnormen. Onze adviseurs denken graag met je mee.
Waar rekening mee gehouden moet worden in nieuwe liften
Op het gebied van beschikbaarheid vraagt het nieuwe normaal om flexibele liften. Wat we daarmee bedoelen? Intelligente besturing met zelf-leerfunctie. Piekmomenten zullen veranderen, het aantal bewegingen ook. Een flexibele lift verhoogt de efficiëntie van de verticale mobiliteit in een gebouw.
Wat betreft veiligheid gaat het verder dan huidige maatregelen en adviezen. Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt namelijk dat luchtdeeltjes die vrijkomen door hoesten en praten, zogenaamde aerosolen, tot wel 20 minuten in liften blijven hangen. Blijven de liftdeuren dicht? Dan loopt dit op tot maar liefst 30 minuten. Structureel goede ventilatie is cruciaal, net als het actief reinigen van de lucht. Ons nieuwe ventilatiesysteem M-Care® ASPRA doet precies dit.
Ons nieuwe ventilatiesysteem voor een zo veilig mogelijk liftgebruik
We willen graag dat liften zo veilig mogelijk gebruikt kunnen worden. Nu en in de toekomst. Daarom ontwikkelden we het M-Care® ASPRA systeem. Dit nieuwe ventilatiesysteem ventileert door actief gereinigde lucht en doodt tot 99% van de virussen en bacteriën in de lucht. Het systeem is te gebruiken in nieuwe en bestaande liften. Meer informatie?
Veilig de lift gebruiken – het klinkt niet ingewikkeld. In de praktijk ligt dit anders. Durf je de laatste persoon die is ingestapt aan te spreken als de lift eigenlijk te vol is? Of als je liftgezelschap gewoon met de hand op de knoppen drukt? Lastige situaties. Zeker als het buren of medebewoners zijn.
Vragen van bewoners
Als woningcorporatie of VvE duidelijkheid geven is belangrijk. Dit kan spanningen tussen bewoners voorkomen. Bijvoorbeeld als er meer dan twee personen in de lift staan. Zeer waarschijnlijk vinden de besmettingen onder meer plaats via (direct) contact in de lift en via de liftknoppen. Infomeer als woningcorporatie en VvE bewoners dus goed over de gepaste afstand en het dragen van mondkapjes. Hang de adviezen op en zorg voor het meerdere keren per dag schoonmaken van de liftknoppen.
Piepkleine druppeltjes die in de lift blijven hangen
Naast (direct) contact spelen druppeltjes in de lucht ook een rol. Onderzoeker Boon van de UvA stelt dat er in dichtbevolkte gebieden veel coronabesmettingen zijn. Zo ook binnen complexen met veel appartementen en liften. Piepkleine druppeltjes in de lucht kunnen bijdragen aan de verspreiding van virussen: zogenaamde aerosolen. Deze druppeltjes komen vrij bij praten, hoesten of lachen. Uit het onderzoek van de UvA blijkt dat ze in liften tot wel 20 minuten blijven hangen. Blijven de liftdeuren dicht? Dan loopt die tijd op tot 30 minuten. Daar moeten we dus iets mee.
”We zien dat veel facilitair managers of beheerders aanlopen tegen vragen van bewoners over veilig gebruik van de lift. Daar wilden we wat mee. Daarom ontwikkelden we een nieuw luchtreinigingssysteem.”
Alex Admiraal, Sales Manager Service.
M-Care® ASPRA: ons nieuwe luchtreinigingssysteem
Om liftgebruik veiliger te maken ontwikkelden we een nieuw luchtreinigingssysteem: M-Care® ASPRA. Dit systeem ventileert en reinigt de lucht actief. Het helpt in de bestrijding van virussen en aerosolen in de liftcabine. Sta je als woningcorporatie of facilitair manager voor de opgave om de lift veiliger te maken? Bekijk de pagina van ons nieuwe M-Care® ASPRA systeem.
Productie met hoge doorloopsnelheid tegen lage kosten
Het geavanceerde configuratie- en productieproces voorkomt veel handmatige tussenstappen. Daardoor produceren we de MOVE met een hoge doorloopsnelheid tegen lage kosten. Dit gebeurt in onze fabriek in Veenendaal. En omdat we met Europese toeleveranciers werken, kunnen we korte levertijden van de MOVE aanhouden.
Ontwerp volgens het LEAN-principe
De MOVE maakt gebruik van een elektronisch positioneringssysteem dat bewegingen van de lift volledig elektronisch regelt. Hierdoor zijn er minder mechanische componenten en schakelaars. Dit past bij het ontwerp volgens het LEAN-principe: niet lassen en lijmen tijdens het productie- en montageproces. Alle componenten zijn op die manier eenvoudig te vervangen. Ook vanuit circulair oogpunt belangrijk. Daarnaast is de MOVE lift opgebouwd uit gangbare en vrij verkrijgbare liftcomponenten.
De vrij verkrijgbare liftcomponenten van de MOVE lift
Een bekende vakterm die je vaak voorbij hoort komen in onze branche: vrij verkrijgbare liftcomponenten. Dit soort liftcomponenten zijn toepasbaar op verschillende merken en type liftinstallaties. Het zorgt onder meer voor:
Korte levertijden en grote beschikbaarheid
Innovatieve liftcomponenten
Een voordelige aanschaf
De werking van de MOVE lift
Veel uitvoeringen en opties zijn standaard. Zijn er specifieke wensen op het gebied van interieur? Vaak kost dit geen extra tijd of maatwerk. Daarnaast heeft de MOVE geen machinekamer, wat ruimte bespaart in een wooncomplex.
De centrale besturingseenheid kan verbinding maken met internet. Het is daardoor mogelijk informatie over het liftgebruik op afstand uit te lezen. Dit noemen we remote monitoring. Het systeem geef automatisch aan als componenten preventief onderhoud nodig hebben of als er onverhoopt een storing is. Op basis van de gegevens over het gebruik kan het onderhoud planmatig worden aangestuurd. Daarnaast schakelt de lift licht- en besturingssystemen zoveel mogelijk uit als de lift leeg is. De lift kan daarom energielabel A halen.
Opbouw van de liftkooi in de schacht
De MOVE is zo ontworpen dat de lift volledig in de schacht wordt opgebouwd. Hoe dit werkt? Na plaatsing van de vloer volgen de wandpanelen. Vervolgens rust het dak op de panelen. Het dak van de lift dient als werkvloer voor de monteurs: zo installeren ze de leiders en kabels in de schacht. Op die manier kan het grootste deel van de montage vervolgens slechts door één monteur worden gedaan.
Overige specificaties van de MOVE lift
Snelheid: 1,0/1,6 m/s
Gewicht: 630 – 1050 kg
Aantal personen: 8 – 14
Levensduur: minimaal 20 jaar
Voordelige Total Cost of Ownership (TCO) van de MOVE
Over een periode van 20 jaar heeft de lift een zeer voordelige TCO. Zowel in aanschaf als de verwachte liftprestaties. Want door de lage productie- en onderhoudskosten, remote monitoring en opbouw in de schacht is de levenscyclus van de MOVE voordeliger dan concurrerende modellen in de markt. Dit blijkt onder meer uit recente klantcases met Woningcorporatie Portaal en Liftadviseur Pi. Daarin kwam de MOVE over een periode van 20 jaar als voordeligst uit de bus, zowel in aanschaf (liefst 50% voordeliger) als de onderhoud- en vervangingskosten. Op die manier kan de MOVE de standaard liftoplossing voor woningcorporaties worden. We lichten de ‘Corporatieflift’ en deze case binnenkort uit in ons nieuws.
Maak een afspraak voor meer informatie over de MOVE
Wil je meer weten? Bekijk de productbrochure of neem contact op voor meer informatie over de MOVE.
Bewoners hebben behoefte aan duidelijkheid. Communiceer dus tijdig over een liftrenovatie. Wat is tijdig? Twee tot drie maanden van tevoren. Dan zijn de bewoners goed voorbereid en voorkom je lastige situaties. Erg vervelend als een bewoner net zijn verhuizing heeft gepland op de dag(en) van de renovatie.
Tip 2: leg uit wat er precies gaat gebeuren en wanneer
Creëer begrip. Liftrenovaties zijn immers ook in het belang van de bewoners zelf. Leg (kort) uit:
wat er precies gaat gebeuren tijdens de renovatie
op welke dag(en) en uren de lift buiten gebruik is
welke huisnummers en/of verdiepingen het betreft
wie de renovatie uitvoert
Het is voor bewoners vervelend als de personenlift tijdelijk buiten gebruik is. Durf dit te benoemen. En wat als er plotseling iets ernstigs gebeurt ten tijde van het onderhoud? In noodsituaties is het natuurlijk niet gewenst om de lift te gebruiken. Toch kan het geen kwaad nogmaals de beste vluchtroute aan te stippen. Het kan net nodig zijn.
Tip 3: geef alternatieven als dat mogelijk is
Heeft het complex meerdere personenliften? Wellicht zijn niet alle liften tegelijk buiten gebruik. Maak dit overzichtelijk voor de bewoners. Daarmee voorkom je verrassingen. Zeker in deze tijden, waar veel mensen thuis zijn en (grote) producten kunnen laten bezorgen.
Is er één personenlift? Geef alternatieven als het mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een trappenklimmer. Of stel voor om de jongere bewoners de ouderen te laten helpen met het tillen van de boodschappentas. Mocht dit een keer niet lukken, dan zijn onze monteurs vaak bereid even een handje te helpen.
Tip 4: gebruik communicatiekanalen die passen bij de bewoners
Kies communicatiekanalen die binnen het complex voor de hand liggen. Bijvoorbeeld een brief, het prikbord in de welkomsthal of een e-mail. Of alle drie. Overdaad schaadt in dit geval meestal niet. Hoe dan ook: zorg in ieder geval dat de informatie bij iedereen terecht komt. Een open deur, maar enorm belangrijk.
Tip 5: wees bereikbaar in de weken voor en tijdens de liftrenovatie
Voor de ene bewoner zal de liftrenovatie weinig problemen opleveren. Voor een ander kan het lastiger zijn. Wees bereikbaar voor vragen. Noem een contactpersoon, telefoonnummer en vertel wanneer de contactpersoon bereikbaar is.
Meer informatie over de communicatie rondom een liftrenovatie
We hebben veel ervaring met liftrenovaties en helpen je graag. Bij vragen kan je terecht bij onze afdeling liftrenovatie.
We geven tijdig aan als er een liftrenovatie aan zit te komen. Dit kan al een aantal jaar van tevoren zijn. Zo kan je er op meerdere vlakken rekening mee houden. Denk je dat de lift nu al toe is aan een renovatie? Bijvoorbeeld omdat de lift veel geluid maakt, overmatig trilt of problemen geeft bij het in- en uitstappen? Maak nu een afspraak voor een vrijblijvende liftinspectie bij jou op locatie.
Een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) is een rapport waarin staat welk onderhoud plaats moet vinden en wat de kosten hiervan zullen zijn. Gebouwen van overheidsinstanties, woningcorporaties, onderwijsinstellingen, hotels en zorgorganisaties hebben vaak al heel lang een MJOP. Sinds 1 januari 2018 is het voor Vereniging van Eigenaren (VvE’s) opgericht in of na 2008 ook verplicht om een jaarlijks een minimumbedrag te reserveren voor onderhoud en herstel van het gebouw.
Een MJOP geeft specifiek weer:
Welke onderhouds- en herstelwerkzaamheden en duurzaamheidsmaatregelen plaats moeten vinden.
Wanneer deze werkzaamheden moeten plaatsvinden in een minimale periode van 10 jaar.
Wat de kosten van de werkzaamheden zijn.
Een MJOP geeft dus inzicht op welke momenten gemeenschappelijke onderdelen van een gebouw vervangen of gerestaureerd moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan het dak, de gevel, het trappenhuis, de kozijnen en natuurlijk de lift(en).
Heeft jouw gebouw één of meerdere liften? Dan is het verstandig om voor je lift(en) dus ook een MJOP op te stellen. Zo komen de onderhouds- en mogelijke reparatiekosten niet als een verrassing. Daarnaast helpt een MJOP jou bij het beoordelen van verschillende offertes van onderhoudspartijen. Dankzij het inzicht uit de MJOP ontdek je of een onderhoudsvoorstel inhoudelijk goed in elkaar steekt en een onderhoudspartij in staat is om kwaliteit te leveren. Uiteindelijk breng je met de met een MJOP in kaart hoeveel geld er jaarlijks nodig is om de kosten voor gezamenlijk onderhoud te dekken.
MJOP voor liften
Een lift heeft tegenwoordig een gemiddelde levensduur van 15 tot 20 jaar. Dit is afhankelijk van het type lift, het merk en de intensiteit van gebruik. Onze liften overschrijden deze levensduur door de hoge kwaliteit over het algemeen ruim, maar er zijn ook diverse merken die al naar 10 tot 12 jaar aan vervanging toe zijn. Maar hoe lang een lift ook meegaat: tijdens de levenscyclus van een lift is er liftonderhoud en liftrenovatie nodig. Bijvoorbeeld door slijtage van liftonderdelen of verouderde techniek. Het is daarom noodzakelijk dat je als gebouwbeheerder de lift(en) opneemt in de MJOP van een gebouw. Zo krijg je inzicht in de status van je lift(en) en ontdek je welke werkzaamheden en kosten er nodig zijn in de komende 10 tot 30 jaar.
Het opstellen van een MJOP voor liften
Het is mogelijk om als gebouwbeheerder zelf een MJOP op te stellen. Het is dan wel belangrijk dat je voldoende technische kennis van liften hebt. De status, resterende levensduur en kosten bepalen van de verschillende liftonderdelen is lastig en vergt de nodige kennis en ervaring met liften. Daarom besteden veel partijen dit uit aan een liftadviseur of liftleverancier. Zo win je op individueel installatieniveau een apart advies in.
Liftinspectie
Het opstellen van een MJOP voor een lift begint met een grondige liftinspectie volgens de NEN 2767-norm voor conditiemetingen. Tijdens een liftinspectie komt een liftadviseur of liftexpert bij jou langs om de lift te keuren. Hij bekijkt de lift van de binnenkant, maar ook werpt hij een blik in de liftschacht en de machinekamer (indien aanwezig). Zo ontdekt hij wat de status is van de lift en daarna verwerkt hij dit tot een overzichtelijk rapport.
Tijdens een liftinspectie letten we op de volgende liftonderdelen:
Besturing: hoofdstroomrelais, snelheidsregelaar, schachttableaus, liftkooitableaus en de accu’s voor noodstroom.
Aandrijving van de lift: motor, machine, tractieschijf en draagkabels.
Snelheidsbegrenzer en bijbehorende kabels.
Tegengewicht, bijbehorende liftgeleiders en spanwielen.
Liftkooi: liftgeleiders, wielen, kooi- en noodverlichting, spreek.
Schachtdeuren, kooideuren en deurmotor, inclusief fotocel(lijst) en 3D sensoren.
Schachtput: de buffers van de liftkooi, tegengewicht en spanwiel.
MJOP-rapport
Na de liftinspectie stellen we een MJOP-rapport op. Zijn alle liftonderdelen nagelopen en gecontroleerd? Dan geven we ieder liftonderdeel een score: (1) uitstekend, (2) goed, (3) redelijk, (4) matig, (5) slecht of (6) zeer slecht. Zo geven we inzicht in de huidige status van de lift en haar onderdelen. Daarna bepalen we welke actie er nodig is per liftonderdeel: reinigen/afstellen, vervangen, revisie of modernisering.
Moet een onderdeel vervangen worden? Dan geven wij aan in welk jaar dit moet gebeuren en wat dit naar verwachting kost. Stel de tractieschijf en draagkabels van jouw lift krijgen in het MJOP rapport de status ‘goed’, maar moeten over vijf jaar wel vervangen worden. Dan geven wij aan dat je in het jaar 2025 een X bedrag moet besteden aan een nieuwe tractieschijf en draagkabels. Zo kun jij alvast rekening houden met deze toekomstige kostenpost. Uiteindelijk laat het MJOP-rapport je zien hoeveel geld je kwijt bent per jaar aan je lift. En hoeveel geld je dus totaal moet reserveren over een tijdsbestek van bijvoorbeeld 20 jaar.
MJOP: goed om te weten
Houd bij het aanvragen, opstellen en gebruiken van MJOP’s rekening met het volgende:
Een MJOP kun je vaak laten opstellen voor een periode van 10 tot 30 jaar. Wij raden je altijd aan om een MJOP voor minimaal 20 jaar te laten maken. Zo heb je inzicht over een langere periode en kan er een realistische inschatting worden gemaakt van alle liftonderdelen.
Een MJOP geeft alleen de grote vervangingen, moderniseringen en renovaties weer. Bijvoorbeeld de vervanging van een tractieschijf. Kleine werkzaamheden en reparaties, zoals een vervanging van een accu of een lampje, staan niet in een MJOP. Deze vervangingen en reparaties vinden vaak plaats tijdens een liftonderhoudsbeurt. Hou er rekening mee dat deze (weliswaar vaak lage) kosten niet zijn opgenomen in de MJOP.
Een MJOP is niet in beton gegoten. Een liftexpert of liftadviseur inspecteert jouw lift grondig en schat de toekomstige werkzaamheden en kosten zo goed mogelijk in. Desondanks blijft het een momentopname. Een verandering kan ervoor zorgen dat bepaalde werkzaamheden eerder plaatsvinden of qua kosten anders uitvallen. Stel bijvoorbeeld dat meer bewoners in een appartementencomplex de lift gaan gebruiken. Grote kans dat bepaalde liftonderdelen door slijtage dan iets eerder vervangen moeten worden.
Vraag een liftinspectie aan
Wil jij weten wat de status van jouw lift is? Of heb je hulp nodig bij het opstellen van een MJOP? Vraag dan vrijblijvend een liftinspectie aan of neem contact met ons op voor vragen. Onze liftinspecteurs komen graag een keer bij je langs.
Je bent op zoek naar een gloednieuwe lift en je zoekt naar meer informatie. Je kijkt op onze website en neemt contact met ons op. Bijvoorbeeld telefonisch of via het contactformulier.
2. Eerste contact en een afspraak
Een van onze adviseurs neemt contact met je op. We horen graag wat jouw wensen zijn en hoe we je kunnen helpen met de nieuwe lift. Uiteindelijk maken we een afspraak om samen jouw wensen en plannen te bespreken.
3. Data invoeren in de liftconfigurator
Na het gesprek brengen we jouw wensen en de specificaties van de lift in kaart. Bijvoorbeeld het aantal verdiepingen, kooimaten, schachtmaten, type liftdeuren, kleur en materiaal van de kooi (gewoon staal of roestvrijstaal). Maar ook accessoires als knoppen, het bedieningspaneel, een aardbevingssensor, type verlichting, brandwerendheid en energiebesparende functies. Al deze gegevens en opties voeren we door in onze liftconfigurator. Dit is een online systeem dat precies berekend en laat zien hoe de lift eruit komt te zien.
Binnen één dag rolt er een schets, offerte en bouwtekening van de MOVE lift uit de configurator. Helemaal op maat gemaakt. Een voorwaarde is dat we een volledige set van gegevens nodig hebben voor de simulatie. In de praktijk merken we dat het soms wat langer duurt dan één dag, omdat de uitkomsten van de liftconfigurator een aantal keer heen en weer gaan tussen onze klanten en de accountmanager.
4. Offerte
Hebben we alles in kaart? Dan sturen we de uiteindelijke offerte en schetsen naar je toe.
5. In gesprek over de offerte
Je hebt rustig de tijd om de offerte te bekijken. Als je vragen hebt is een van onze adviseurs altijd telefonisch of per mail bereikbaar. Ook is het mogelijk om samen de offerte te bespreken bij jou op locatie. En in tijden met de geldende coronamaatregelen plannen we moeiteloos een online afspraak in. Wil je meer weten over ons bedrijf? Dan ben je natuurlijk van harte welkom om een kijkje te komen nemen in onze fabriek in Veenendaal.
6. Overeenkomst opstellen
Ben je tevreden en akkoord met de offerte? Dan gaan we een contract opstellen. In deze koopovereenkomst leggen we vast wat we samen hebben afgesproken. Wat leveren wij precies? En welke werkzaamheden doet een aannemer? Denk bijvoorbeeld aan een steiger plaatsen in de liftschacht of afspraken over het parkeren op de bouw.
7. Projectleider komt in actie
Als de koopovereenkomst is getekend komt onze projectleider in actie. Hij leest het contract na en brengt een bezoek aan de locatie. De projectleider leest de afspraken die gemaakt zijn na en controleert of de maten kloppen met wat hij ziet op locatie. Denk bijvoorbeeld aan vragen als: is het gebouw goed bereikbaar? Is het gebouw al in gebruik? Hoe ziet de liftschacht eruit? Hoe is de aanrijroute? Waar kunnen we de lift lossen? Na goedkeuring van de projectleider geeft hij de opdracht door aan ons interne productiebedrijf.
8. Opstarten van de productie van de lift
Het productiebedrijf gaat aan de slag met het produceren van de lift. De tekeningen zijn gemaakt en het is duidelijk hoe de lift eruit komt te zien. Het productiebedrijf bepaalt wat nodig is: welke liftonderdelen maken we zelf in de fabriek en welke liftcomponenten moeten we bestellen? Deze opdrachten zet het productiebedrijf binnen één dag uit bij de verschillende afdelingen.
9. Produceren en bestellen van liftcomponenten
Een deel van de MOVE liftonderdelen en materialen kunnen wij binnen één tot twee weken zelf produceren in onze fabriek in Veenendaal. De overige componenten bestellen we bij verschillende gespecialiseerde leveranciers. Bij de MOVE lift werken we uitsluitend met 100% Europese liftcomponenten. Daarom bestellen we de benodigde materialen bij onze vaste leveranciers in Europa. We hebben afspraken met hen dat zij de materialen binnen vijf tot zes weken leveren. Dit lukt altijd, mits er geen bijzondere omstandigheden spelen. Een goed voorbeeld zijn de coronamaatregelen. De fabrieken in Spanje waren een tijdje gesloten, waardoor de productie van liftdeuren stil lag. Hierdoor liepen onze bestellingen vertraging op.
10. De lift opbouwen in de fabriek én op locatie
Zijn alle liftonderdelen en materialen binnen en geproduceerd? Dan monteren we zo veel mogelijk delen van de lift in onze fabriek, mits deze samenstellingen in kratten passen. De kratten met liftonderdelen vervoeren we naar het gebouw waar we de nieuwe lift installeren. Twee monteurs monteren eerst de rails en bevestigingspunten aan de schachtmuren. Daarna bouwen ze de volledige lift op in de schacht. Het opbouwen van de lift duurt twee tot drie weken. Een knelpunt kan zijn dat een liftschacht moeilijk toegankelijk is door de andere bouwwerkzaamheden in het gebouw. Het kan dan voorkomen dat het installeren van de lift meer tijd in beslag neemt.
11. Testen en keuren van de lift
Is de lift geïnstalleerd, dan komt een inspecteur langs om de lift uitgebreid te testen. Hij controleert ook of de lift voldoet aan alle veiligheidsnormen. Dit is een ingebruikname keuring en dat duurt gemiddeld één tot twee dagen.
12. Oplevering door de projectleider
Werkt de lift naar behoren en is hij goedgekeurd? Dan is hij klaar voor gebruik! De projectleider kijkt samen met jou of alles naar wens is. Ben je tevreden? Dan dragen we de lift over aan onze serviceafdeling. Zij monitoren de prestaties van de lift continu dankzij het remote monitoring systeem. Is er een storing of zien we in de data dat er onderhoud nodig is, dan ondernemen we meteen actie. Door vroegtijdig handelen verminderen we zo het aantal bezoeken voor liftonderhoud.
Het bestel- en productieproces bij liftmodernisering
Heb je al een bestaande lift in je gebouw, maar is hij verouderd en toe aan een (grondige) renovatie? Dan is liftmodernisering voor jouw lift(en) de oplossing. Ontdek hoe het bestel- en productieproces bij liftmodernisering eruit ziet.
Stel je voor: de twee liften in jouw appartementencomplex zijn verouderd en toe aan renovatie. Hoe ziet het bestel- en productieproces er dan uit?
1. Aanvraag liftmodernisering
Je wilt graag je liften moderniseren en je zoekt naar meer informatie. Je kijkt op onze website en neemt contact met ons op. Bijvoorbeeld telefonisch of via het contactformulier.
2. Eerste contact en een afspraak
Een van onze adviseurs neemt contact met je op. We horen graag wat jouw wensen zijn en hoe we je kunnen helpen met de twee verouderde liften. Uiteindelijk maken we de afspraak om de liften te bekijken bij jou op locatie.
3. Bezichtiging van de lift
Een van onze adviseurs komt bij jou langs om de lift en de schacht te bekijken. We inspecteren de binnenkant van de liftkooi, maar ook de liftleiders, motor, remmen, vangen en het tegengewicht in de schacht. De toegangsdeuren op iedere verdieping lopen we na en indien aanwezig checken we de machinekamer. Daarnaast bekijken we het liftboek met daarin de verbruiks-, onderhoud- en storingsgegevens van de lift en meten we de liftschacht op met een laserapparaat. Het doel is om zo veel mogelijk gegevens te verzamelen over de lift. Zo achterhalen we de status van jouw lift en ontdekken we welke moderniseringen nodig zijn. Denk aan liftonderdelen die vervangen moeten worden. Tijdens het bezoek gaan we samen in gesprek over de benodigdheden, jouw wensen en budget. We denken altijd met je mee voor de beste oplossing.
4. Berekening en offerte
Hebben we jouw wensen en de gegevens van lift verzameld? Dan gaan we aan de slag. We maken een berekening van de te vervangen onderdelen en schatten de tijd in die engineering, de fabriek en de monteurs op locatie bezig zijn met de werkzaamheden. Dit brengen we netjes in kaart in een offerte en deze sturen we naar je op.
5. In gesprek over de offerte
Je hebt rustig de tijd om de offerte te bekijken. Als je vragen hebt is een van onze adviseurs altijd telefonisch of per mail bereikbaar. Ook is het mogelijk om samen de offerte te bespreken bij jou op locatie. En in tijden met de geldende coronamaatregelen plannen we moeiteloos een online afspraak in. Wil je meer weten over ons bedrijf? Dan ben je natuurlijk van harte welkom om een kijkje te komen nemen in onze fabriek in Veenendaal.
6. Kick-off voorbereiden
Ben je enthousiast over de offerte en mogen we de liftmodernisering uitvoeren? Dan plannen we zo snel mogelijk een interne kick-off in. Tijdens deze meeting brengen we verschillende afdelingen en experts samen die jouw project gaan uitvoeren.
7. Projectleider komt langs
De projectleider komt bij jou langs op locatie om de liften en de schacht op te meten. Dit is bij het eerste bezoek al in kaart gebracht, maar we voeren graag nog een controle uit zodat we geen verkeerde materialen en maten bestellen. Ook stemmen we de laatste zaken over de planning en werkzaamheden met jou of de bewoners van het pand af.
8. Kick-off van het project
Tijdens de kick-off van het project vullen we de actielijst. Wat moet er gebeuren? Welke materialen zijn er nodig? Wat moet nog besteld worden? Welke monteurs gaan het project uitvoeren? Wanneer vindt de uitvoering plaats? Als de actielijst is gevuld, leggen we hem voor aan onze directie. Zij geven een akkoord op de start van het project.
9. Engineering bestelt de materialen
Onze engineering afdeling bestelt de benodigde liftonderdelen voor de liftmodernisering. Soms moeten deze onderdelen uit Japan komen en dit kost vanzelfsprekend meer tijd. De levertijd kan oplopen tot twaalf weken, afhankelijk van het onderdeel. Zo zijn kleinere materialen of onderdelen sneller binnen. Verder kan het zijn dat er liftonderdelen in onze fabriek worden gemaakt. Dit neemt één tot twee weken tijd in beslag.
10. Planning maken
De projectleider houdt de status van de bestellingen goed in de gaten. Ook controleert hij of de juiste liftonderdelen en materialen binnenkomen. In de tussentijd maakt hij een planning en zorgt ervoor dat de monteurs beschikbaar zijn.
11. Start van de werkzaamheden bij jou op locatie
Zijn alle materialen binnen? Dan kunnen de renovatiemonteurs aan de slag bij jou op locatie. De projectleider monitort of de werkzaamheden op schema liggen en brengt jou hiervan op de hoogte. Een knelpunt is soms de bereikbaarheid van de liften. Als een gebouw, lift of liftschacht lastig te bereiken is, dan kost dit extra tijd. Bijvoorbeeld om liftonderdelen de schacht in te hijsen. Hoe lang een renovatie duurt? Dat ligt aan de werkzaamheden. Waar een schakelkast vervangen 5 dagen beslag neemt, zal een complete liftrenovatie vier weken in beslag nemen.
12. Liftkeuring en oplevering
De renovatiemonteurs zijn klaar: verouderde liftonderdelen zijn vervangen en het interieur is vernieuwd. Voordat je de lift weer kunt gebruiken, vindt er een keuring plaats. Werkt alles naar behoren? Dan levert de projectleider in jou bijzijn de lift op. Als jij tevreden bent dan ronden het project af en dragen we de lift over aan onze service afdeling. Zij helpen je in de toekomst met vragen of liftonderhoud.
Het bestel- en productieproces bij het kopen van een nieuwe lift
Ben je op zoek naar een nieuwe lift voor een nieuwbouwproject? Of wil je een geheel nieuwe lift aanschaffen in jouw gebouw? Dan ziet het bestel- en productieproces er iets anders uit. Dit leggen we volgende week uit in een nieuwe blog. Houd onze social media kanalen in de gaten.