Liftveiligheid en wetgeving: de belangrijkste ontwikkelingen

Liftnormen NEN-EN 81-20 en NEN-EN 81-50

De Europese normen EN 81-20 en EN 81-50 voor het ontwerp en de productie van liften brachten een grote verandering teweeg in de liftenwereld. Met de komst van beide normen is de toegankelijkheid en veiligheid voor liftpassagiers verbeterd, maar ook voor onderhoudsmonteurs. Zo bevat de EN 81-20 norm bijgewerkte veiligheidseisen voor de constructie en installatie van liften, terwijl de EN 81-50 de test- en keuringsvereisten voor bepaalde liftonderdelen definieert.

De EN 81-20 en EN 81-50 vervangen de EN 81-1 en EN 81-2 normen die in 1998 zijn geïntroduceerd. Alle liften die na 31 augustus 2017 in gebruik zijn genomen moeten aan de nieuwe normen voldoen. De belangrijkste wijzigingen in veiligheidsvereisten uit de norm EN 81-20 en EN 81-50 voor liftgebruik:

  • Detectiesystemen voor de liftdeuren
  • Vergrendelingssysteem van de kooideur
  • Verminderde brandgevoeligheid van liftkooimaterialen
  • Extra sterkte van schacht- en kooideuren en kooiwanden
  • Verbeterde kooi- en schachtverlichting
  • Nieuwe eisen voor onbedoelde kooibewegingen en een te hoge snelheid

Voor de liftonderhoudsmonteurs betekende de nieuwe normen:

  • Een controlestation in de put van de liftschacht
  • Een resetfunctie van de lift buiten de schacht
  • Toegangs-, inspectie-, en nooddeuren en veiligheidsscherm met tegengewicht
  • Veiligheidsruimtes op het kooidak en in de put
  • Verhoogde hekjes op het kooidak van de lift
  • Horizontale randen in de liftschacht

Ondanks een groot pakket aan eisen en veranderingen, zijn er in de tussentijd ook weer een reeks nieuwe aandachtspunten.

Ontwikkelingen op het gebied van liftveiligheid

 

Bypass schakeling

lift deuren bewegenEen andere toevoeging op het gebied van veiligheid is de bypass schakeling. Deze bypass schakeling is nuttig als een liftmonteur een storing aan de schacht- en kooicontacten wil ontdekken. Elke schachtdeur heeft een contact die controleert of een schachtdeur dicht is. Dit is belangrijk, want pas als de schachtdeur gesloten is mag de liftkooi gaan bewegen. Nu kan er een storing optreden in zo’n contactpunt. Als liftmonteur wil je dan weten welk contact de storing veroorzaakt. Tegenwoordig zet je dan de bypass schakeling in. Deze schakelaar zorgt ervoor dat je als liftmonteur met de lift de veiligheidslijn van de kooi- of schachtdeuren veilig kunt overbruggen. Je gaat zo alle liftdeuren langs om te checken waar de onderbreking zit. Voorheen controleerden liftmonteurs met draadjes waar de storing precies zat. Soms werden de draadjes om de contacten te overbruggen vergeten en dit leidde tot levensgevaarlijke situaties. Bijvoorbeeld het wegrijden van de lift terwijl de schachtdeur nog open stond. Een bypass schakeling voorkomt dat de schacht- en kooideuren nog open staan als de lift in beweging komt. Daarnaast is het ontdekken van storingen makkelijker geworden.

Elektrische vang en snelheidsopnemer

Liftnormen zijn leidend en waarborgen de veiligheid van passagiers en liftonderhoudsmonteurs. Maar soms gaat de ontwikkeling van nieuwe veiligheidssystemen sneller dan de ontwikkeling van de liftnormen. Een voorbeeld hiervan is het elektrisch vangsysteem en de snelheidsopnemer bij de MOVE lift.

Iedere lift heeft een (mechanische) snelheidsbegrenzer, deze bedient de vang van de lift. Gaat een lift te snel? Dan valt de vang dicht en komt de liftkooi tot stilstand in de schacht. Om te ontdekken of een lift te snel gaat, is er een snelheidsopnemer. Bij de MOVE loopt de snelheidsopnemer langs een magneetband door de liftschacht. Hierdoor weet de boordcomputer precies waar de lift is, in welke richting hij gaat en hoe snel hij beweegt. Uiteindelijk worden het vangsysteem en de snelheidsopnemer bij de MOVE allebei elektrisch aangestuurd met behulp van software. Hierdoor is het systeem betrouwbaarder en maakt het weinig geluid. Daarnaast zijn beide innovaties nog niet terug te vinden in de nieuwste liftnormen. Zo werd de elektrische snelheidsopnemer eerst gecertificeerd door een keurende instantie, zoals het Liftinstituut of de Tüv, voordat we het mochten toepassen.

Toekomst: nadruk op veilig werken

Tijdens de demontage of sloop van oude liften zijn er de laatste jaren een aantal ongelukken gebeurd. Monteurs die aan het werk waren op deze locaties liepen toen ernstige verwondingen op. Hoewel Mitsubishi hiervan bespaard is gebleven, vroegen deze ongevallen om actie. Daarom werken we samen met de Arbo commissie van de Nederlandse vereniging voor liften en roltrappen (VLR) nieuwe regels uit waar bedrijven, procedures, toezicht en gereedschappen aan moeten voldoen. Denk bijvoorbeeld aan heldere instructies voor de mensen die de lift gaan demonteren, zoals informatie over de status van de lift en waar gevaren op de loer liggen. Dit wordt geen norm, maar is wel een goede ontwikkeling op het gebied van veiligheid.

Man aan het lassen in een werkplaatsVerder gaan we bij Mitsubishi na de zomervakantie van dit jaar extra controles uitvoeren op verschillende werkplekken van lopende projecten. We letten dan extra op de veiligheid van onze werknemers en de manier van werken. Het zijn geen bezoekjes om te controleren of het papierwerk in orde is, maar we bezoeken de werkplek en kijken of er echt veilig wordt gewerkt. Is een werkplek goed bereikbaar? Is er geen uitstoot van chemische stoffen? En zijn werknemers voldoende beschermd? Daarnaast gaan leden van onze directie ook extra letten op veiligheid, gezondheid en milieu op de werkplekken van monteurs en in onze fabriek. Bijvoorbeeld door te kijken of het gereedschap en de hijsmiddelen volstaan.

Meer informatie over liftveiligheid

Heb je vragen over liftveiligheid of wil je meer weten over de bovenstaande ontwikkelingen? Neem dan contact op met een van onze adviseurs. We helpen je graag.

Liftinsight: Duurzaam is niet duur

Volgens Evert Visser, Managing Director bij Mitsubishi Elevator Europe, is de liftindustrie eigenlijk vooral blijven hangen in het streven naar lage initiële kosten. “Hoe kunnen we zo efficiënt mogelijk een nieuwe lift plaatsen. Met name na de crisis van 2008 is hier veel en hard aan gewerkt door alle producenten. Op zich is dit een goed streven en een prima activiteit. Er is echter wel een keerzijde. Als we uitsluitend naar initiële kosten kijken, dan is het gevaar aanwezig dat de kosten van exploitatie stijgen. Ik denk dat veel eigenaren dit herkennen. Ik pleit voor hoogwaardige producten met een hoge bedrijfszekerheid. Zo is het mogelijk om niet alleen oog te hebben voor de kosten bij de aanschaf maar ook tijdens de levensduur.”

 

 

 

 

 

 

 

Wat ik interessant vind aan Mitsubishi, is dat Japanners producten ontwikkelen die niet mogen falen. Je ziet dat ook in de automotive sector. Waar anderen adverteren dat ze de hoogste monteursdichtheid hebben, wat een gevoel van zekerheid moet geven maar eigenlijk veel-zeggend is, kiest Mitsubishi voor kwaliteit en buigt niet voor de prijsdruk. Mitsubishi toont aan dat kwaliteit zich op een andere manier terugbetaalt. Eigenzinnig! Dat geldt ook voor Evert.

Met hem sprak ik al over IoT voor ik ermee begonnen was. Daarom laat ik hem graag aan het woord.

“Dit dilemma wordt mede in stand gehouden doordat er bij coöperaties en ook bouwers, veel focus ligt op de kosten van het bouwproject op zich maar minder op de exploitatie, hoewel ik wel een verandering merk. Vooral corporaties willen tegenwoordig liften die niet gebonden zijn aan een producent zodat men onafhankelijk overal het onderhoud kan neer-leggen. De achtergrond van deze vraag is dat men voorspelbaar onderhoud wil hebben en zekerheid over kosten. In mijn ogen is de oplossing van zo’n universele lift suboptimaal. Daar zijn betere oplossingen voor.

De huidige beoordeling van service is nog veel gericht op de vraag of je het aantal bezoeken hebt waargemaakt en hoeveel tijd je hebt op-gemaakt. Ik denk dat we meer naar commitment moeten. We spreken een Service Level Agreement (SLA, diensten niveau overeenkomst) af. Wij als servicepartij verzorgen dit en de gebruiker is blij. Het aantal bezoeken en de besteedde tijd is geen garantie voor goed onderhoud en hoge bedrijfszekerheid.”

Hoe zit de eigenaar daar nu in?

“Wij merken dat grotere investeerders maar ook de VvE’s echt wel meer en meer oog heb-ben voor transparantie, de TCO (Total Cost of Ownership) benadering. Voor bouwers is dit nog een lastig ding. Toch zie ik bijvoorbeeld bij grote investeerders als ASR en AM, dat zij daar echt wel oren naar hebben. Het doel is om op lange termijn efficiëntie te bereiken. Zij doen dat uit duurzaamheidsmotieven. Bij VvE’s zijn de kosten meer leidend. Ik ben wel hoopvol gestemd dat ook de huidige crisis ons weer met beide benen op de grond zet. Een lift in een gebouw is van cruciaal belang. Niet voor niets is de liftmonteur op de lijst met cruciale beroepen geplaatst. Verticaal transport in een gebouw als een ziekenhuis is van bijzonder belang. Ook het aantal storingen en het kunnen voorspellen van eventuele slijtage.”

Evert, wat zou er naar jouw idee moeten veranderen?

“Elke aanschaf van een lift moet naar mijn idee gepaard gaan met een lange garantie van bijvoorbeeld 10 jaar. Natuurlijk inclusief alle vervangingen en afgestemd op gebruiksintensiviteit. Zo worden kosten voor aanschaf en gebruik eerlijk naast elkaar gezet en is er op deze manier een helder beeld van deze kosten.”

“Je hebt gelijk. Ik ben gestopt daarover te praten omdat veel mensen hierin niet meekomen. Uit de KPMG-analyse blijkt echter dat kosten en bijvoorbeeld CO² uitstoot samenlopen. Laat ik een voorbeeld noemen. Als bij een gewone lift een regelaar na vijf of zeven jaar defect raakt moet er een monteur heen, er moet een nieuwe regelaar geproduceerd worden en getransporteerd. De monteur moet de lift ombouwen omdat de nieuwe regelaar toch niet één op één kan worden uitgewisseld. Dat zijn allemaal kosten, maar de kosten lopen parallel met CO² uitstoot.”

Wat is de bijdrage van Mitsubishi aan duurzaamheid?

“Wij ontwikkelden M-Use®, een model waar zelfs het eigenaarschap bij de leverancier blijft en de gebruiker enkel betaalt voor het gebruik. Alle kosten worden hierin in een vooraf overeengekomen jaarbedrag meegenomen voor een periode van 20 jaar. Er zijn slechts een paar variabelen. Eén daarvan is het aantal ritten dat per jaar wordt gemaakt. Wij gaan in ons mo-del zover dat wanneer wij meer uitval hebben dan overeengekomen, wij een boete betalen naar de eigenaar. Een echte SLA. Om even op duurzaamheid in te gaan, wij hebben een analyse gemaakt van alle voorkomende verstoringen en nadelige effecten zoals CO² uitstoot, niet in gebruik zijn van de lift en dus wachttijden. We hebben dit door KPMG uit laten voeren in een True Value Analyse. Voor ons geen verrassing maar op langere termijn is deze oplossing niet alleen voordeliger maar ook  voorspelbaar.”

nieuwe lift waarvan de deuren sluiten

Wat vind je, is het duurzaam om een lift te slopen om er een nieuwe in te zetten?

“In principe niet. Toch pleit ik ervoor om breder te kijken. Het is niet duurzaam om een oude lift in stand te houden met 15 storingen per jaar waarbij de monteur telkens moet komen om onderdelen te vervangen die uit Zuid Europa komen, en vervolgens de oude onderdelen weer af moet voeren. Daarbij draagt de komst van een monteur met zijn gereden kilometers niet bij aan vermindering van milieubelasting. Dan komt het moment dat vervangen duurzamer is. Zeker als we de ‘oude’ onderdelen en/of materialen van de vervangende onderdelen die nog bruikbaar zijn, in het magazijn opslaan voor hergebruik om andere liften mee in stand te houden.”

Een nieuwe Mitsubishi lift moet uit Azië komen, is dat duurzaam?

“Dat is één van de zwakkere punten uit ons model. Daarom hebben we KPMG gevraagd om dit aspect mee te nemen in de True Value Analyse. Over de lange termijn komen we beter uit dan gemiddeld. Overigens gebruiken we ook meer materiaal omdat onze liften zwaarder zijn. Echter gaan ze aanzienlijk langer mee. Op een termijn van 20, 30 jaar en langer zal je zien dat de geleverde kwaliteit de totale kosten en uitstoot verlaagt. Dat wijst het genoemde onderzoek uit.”

Wat is je argument tegen het feit dat Mitsubishi liften moeilijk zijn te onderhouden?

“Er is geen verbod op het onderhouden van Mitsubishi liften door anderen. Ik ken concullega’s die veel kennis hebben van ons product en dit prima kunnen onderhouden en tevens complexe vervangingen kunnen uit-voeren. Feit blijft dat onze liften complex zijn. Spare parts zijn vrijwel alleen via ons beschikbaar. Echter leveren we aan iedereen de onderdelen en kunnen we ook ondersteuning verlenen.

Onderhoud aan onze liften valt of staat bij het trainen en je verdiepen in het product. Daarom worden onze monteurs door onszelf getraind binnen onze technische liftopleiding.”

Kun je ons in het kader van duurzaamheid een aansprekend project noemen?

Zonder twijfel zegt Evert: “Het WTC Amsterdam. Daar hebben we al 50 jaar ervaring met onze liften. En na uitgebreid  onderzoek heeft CBRE (de opdrachtgever red.) besloten te kiezen voor M-Use® als uitbreiding. Dit bleek ook voor hen de meest efficiënte oplossing. Dat zegt veel.”

 

Wat is jouw mening over IoT in z’n algemeenheid en Liftinsight in het bijzonder?

“Every business is an IT business. De huidige situatie rond corona maakt helder dat internet en vooral het gebruik hiervan ons in staat stelt om vanuit huis door te werken. Als 15 tot 20 jaar geleden een dergelijke situatie zich had voorgedaan zouden we met elkaar een veel groter probleem hebben om veel van ons werk thuis voort te zetten. Dit geldt ook voor de ge-hele servicemarkt. De in het veld geplaatste installaties behoeven onderhoud welke is afgestemd op het gebruik en op de juiste wijze moet worden uitgevoerd. En dit zo efficiënt mogelijk waarbij er zo min mogelijk verstoring bij de gebruiker optreedt. Naast de eerder ge-noemde techniek die uitgelegd moet zijn op het gebruik, is het dus van belang om te meten wat er gebeurt. Bij een lift het aantal bewegingen van de lift maar ook specifiek van de deur enzovoorts. IoT maakt dit mogelijk. Het plaatsen van sensoren, het verbinden met database en het analyseren is gewoon geworden. Niet enkel in de lifttechniek. Dit wordt overal gedaan. Dit helpt ons om kosten-efficiënt waar-de toe te voegen voor de gebruiker. Weinig storingen is goed voor de gebruiker maar ook voor de onderhoudende partij, vooral als zij een SLA zijn overeengekomen.

Liftinsight heeft dit concept, dit idee, volle-dig omarmt om met name de installed base uit te rusten met slim geplaatste sensoren. Het feit dat dit volledig onafhankelijk gebeurt van de besturing maakt het heel krachtig. Geen enkele koppeling maar echt als een add-on te plaatsen. Voor de Nederlandse markt een  potentieel om 80-90.000 units te monitoren maar niet alleen dit. Hier actie op nemen door gebruik van mogelijkheden die er zijn zoals voorspellingen kan een wezenlijke bijdrage leveren in het verbeteren van de performance van de lift met efficiënte inzet van tijd en middelen.”

Wat is jouw advies aan de lezer?

“Ik zou willen zeggen: heb oog voor échte duurzaamheid die verder gaat dan alleen de energiemeter. Kijk ook naar andere ‘vervuilers’ zoals vervangingen, storingen en wachttijden van gebruikers. Deze veroorzaken in sommige gevallen meer vervuiling dan het kleine beetje energie wat toch al door een zonnepaneel of windmolen is opgewekt. Door te focussen op het gebruik van moderne digitale technieken zoals Liftinsight levert, kunnen we meer duurzame en kosten efficiënte installaties ontwikkelen met een hogere beschikbaarheid.”

Evert Visser is Managing Director bij Mitsubishi Elevator Europe sinds 2013 en werkt hier al sinds 1993. Mitsubishi is een multinational die bekend staat om de excellente kwaliteit van liften.

Dit artikel is afkomstig uit het E-book ”Duurzaam is niet duur” van Liftinsight.
Het volledige e-book is hier te downloaden.

 

Waarom Patrimonium Urk voor Mitsubishi koos: ‘Een betere lift én tevreden bewoners’

Bijzondere bevolkingsopbouw

‘Urk heeft een jonge bevolkingsopbouw en een sterke bevolkingsgroei. Zo is 50% van de inwoners op Urk 21 jaar of jonger. De vraag naar woningen neemt toe en dit leidt tot hogere huizenprijzen. Hierdoor is het voor jongeren, maar ook voor ouderen, lastig om aan een betaalbare woning te komen.’ Albert vertelt: ‘En omdat we zo weinig ruimte hebben op Urk, is het belangrijk dat we de hoogte in gaan om betaalbare (huur)appartementen te realiseren. Binnen een appartementencomplex is een goede lift natuurlijk heel belangrijk.’

Na 7 jaar al toe aan vervanging

Het Ankerlicht was één van de eerste grote appartementencomplexen die Patrimonium Urk bouwde. Dit gebeurde zeven jaar geleden en de liften waren destijds ook nieuw. Albert: ‘De liften waren nog niet zo oud, maar toch hadden we er heel veel problemen mee. Zo waren er veel liftstoringen en stonden de liften hierdoor soms wel maanden stil. Dit zorgde voor frustratie en ontevredenheid bij onze bewoners.’

Twee nieuwe liften

‘Uiteindelijk zijn we op zoek gegaan naar een oplossing. We schakelden een liftadviseur in die ook andere woningcorporaties heeft geholpen. Op de vraag wat in zijn ogen de beste lift op de markt is, raadde hij er één van Mitsubishi aan. Ondanks dat onze liften nog maar zeven jaar oud waren, hebben we ze toch vervangen door Mitsubishi liften. In het Ankerpunt wonen veel oudere mensen, daarom zijn goedwerkende liften cruciaal’, vertelt Albert.

Uiteindelijk koos Patrimonium Urk voor Mitsubishi en kreeg appartementencomplex Ankerlicht twee nieuwe Nexiez liften. Het gaat om één Nexiez-MRL (1050 kg) van glas met zeven stopplaatsen en één 8-persoons Nexiez (625 kg) met vier stopplaatsen.

 

“Het resultaat van onze samenwerking met Mitsubishi? Een veel betere lift én tevreden bewoners.”

 

Waarom kozen jullie voor Mitsubishi?

Albert vertelt: ‘We zochten een betrouwbare partij die snel liftonderhoud kan leveren wanneer dat nodig is. Een storing is niet erg, zolang hij maar snel wordt opgelost. Mitsubishi levert deze garantie. Daarnaast kom ik zelf uit een dorp en daar heerst altijd een bepaalde nuchterheid. Deze nuchterheid en informele sfeer voelde ik ook tijdens de gesprekken met Mitsubishi. Uiteindelijk kwamen we tot een samenwerking en dat is nog steeds tot volle tevredenheid!’

Bekijk het hele interview met Albert Woord.

MEEkijken met Henk Bender en Marcel Hendriksen

Sinds de uitbraak van het coronavirus in Nederland werken de meeste mensen thuis. Ook bij Mitsubishi werkt iedereen zo veel mogelijk vanuit huis. Voor het kantoorpersoneel is thuiswerken geen probleem, maar voor onze liftmonteurs is dat een stuk lastiger. Liftmonteurs zijn namelijk toegevoegd aan de lijst met vitale beroepen. Hierdoor mogen zij hun werk blijven uitoefenen, maar dat betekent wel dat zij bij onze klanten op locatie werken. Als die locatie een ziekenhuis is, een plek waar de gevolgen van het coronavirus dagelijks zichtbaar zijn, dan heeft dat een behoorlijk impact op het werk.

Een liftrenovatie in een ziekenhuis in tijden van corona

Henk Bender en Marcel Hendriksen zijn ervaren monteurs. Henk werkt sinds 1989 bij Mitsubishi en Marcel vanaf 2009. Twee weken geleden begonnen ze aan een nieuwe klus. Een renovatie van 3 liften bij het Sint Elizabeth Ziekenhuis in Herentals in België.

Net als in Nederland heeft ook België te maken met het coronavirus. Veel besmettingen en slachtoffers. In het ziekenhuis waar Henk en Marcel werken nemen ze dan ook geen enkel risico. Henk vertelt: ‘Voordat we onze werkdag beginnen worden we grondig gecontroleerd door het ziekenhuispersoneel. Zo beantwoorden we een aantal vragen over onze gezondheid en controleren ze of we geen klachten hebben. Daarna krijgen we een toegangspas, mondkapjes en handschoenen en mogen we naar binnen toe. Op deze manier wordt iedereen gecontroleerd en staat er vaak een lange rij bij de ingang.’

Heftige omstandigheden

De omstandigheden maken indruk op Henk en Marcel. Zo stonden er afgelopen weken koelcontainers buiten naast het ziekenhuis. De mannen liepen geregeld langs deze containers om gereedschap of liftonderdelen uit hun auto te halen. Dat was niet altijd even fijn, want het maakt de gevolgen van het coronavirus pijnlijk zichtbaar. ‘Gelukkig hebben ze de koelcontainers nu weggehaald, want het is een heel naar gevoel om daar langs te lopen.’

Ook de renovatiewerkzaamheden lopen anders dan normaal. Zo dragen Henk en Marcel handschoenen en een mondkapje. Dat maakt het werk niet altijd even makkelijk. ‘Een volledige dag werken met mondkapje kost extra energie. Ademhalen gaat iets moeizamer, waardoor we allebei meer moeite hebben om bijvoorbeeld een schakelkast omhoog te tillen. Het is geen pretje.’ Desondanks lopen de renovatiewerkzaamheden op schema en zijn de mannen hard aan de slag met verschillende werkzaamheden. Zo vervangen ze de tractieschijven, staalkabels, besturingskasten en enkele bedieningspanelen.

Verblijf in België

Henk en Marcel werken iedere dag ver van huis, daarom verblijven ze doordeweeks in een hotel. Eigenlijk was dit niet mogelijk, want de hotels waren gesloten. Gelukkig kwamen de connecties van Henk in de hotelwereld in België goed van pas. Henk vertelt: ‘Vorig jaar heb ik bijna de helft van de tijd in België gewerkt. Hierdoor kon ik – een week voordat alle hotels weer open gingen – al twee kamers regelen om te verblijven. Daar zijn we blij mee. Zo kunnen we na een lange dag tot rust komen en bij mooi weer eten we op het balkon. Een kleine kanttekening is de afstand van het hotel naar het ziekenhuis, die bedraagt 30 kilometer. Gelukkig zit het bij de volgende klus weer mee, want dan doen we een liftrenovatie in een ziekenhuis in Brasschaat. En ligt het hotel in dezelfde straat als het ziekenhuis!’

Hoe vergelijk ik offertes voor mijn lift?

Prijs

Kosten liftonderhoud onduidelijkEen liftrenovatie of liftmodernisering brengt vaak een flink aantal kosten met zich mee. Voor veel VvE’s is het een grote investering die in één keer een behoorlijke hap neemt uit de aangelegde reserves. Hetzelfde geldt voor liftonderhoud, ondanks dat het niet direct je spaarpot leegmaakt. Bij liftonderhoud spelen de kosten ook een rol, want je wilt hoge maandlasten voor de bewoners (die aangesloten zijn bij de VvE) voorkomen. Daarom is het logisch dat je bij het vergelijken van liftoffertes naar de prijs kijkt.

Toch is het verstandig om verder te kijken dan het totaalbedrag dat onderaan de offerte staat. Want belangrijker is de vraag wat je allemaal voor die prijs krijgt. Is de partij gekwalificeerd, behulpzaam en betrouwbaar? Leveren zij goede materialen en service? Denk bijvoorbeeld aan nieuwe liftdeur die 30 jaar meegaat of een onderhoudspartij met een laag liftstoringspercentage. Misschien blijkt een hogere prijs uiteindelijk wel de voordeligste optie.

Vervangingen liftonderdelen en bijbehorende uitleg

Uit een offerte voor liftmodernisering of renovatie moet je duidelijk kunnen opmaken welke liftcomponenten er vervangen worden en waarom. Grote kans dat je meerdere offertes voor je neus hebt liggen. En waarschijnlijk heb je gesproken met adviseurs van verschillende liftorganisaties. Komen de adviezen en beoogde vervangingen overeen? Of zijn er juist grote verschillen?

Stel, je wilt graag je liftdeuren vervangen. Partij 1 stelt voor om ook de deurrollen te vervangen, zodat je de garantie hebt dat de nieuwe deuren goed openen en sluiten. En hierdoor weer jaren mee kunnen. Partij 2 doet in haar offerte geen voorstel voor nieuwe deurrollen. Hier zit duidelijk een verschil tussen partij 1 en 2. Breng deze verschillen (maar ook de overeenkomsten) in kaart en leg ze naast elkaar. Het kan je helpen bij het maken van een keuze.

Werkzaamheden en planning

Je wilt graag weten welke en wanneer reparatie- of onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden. Daarom is het goed als je in een liftofferte informatie vindt over de werkzaamheden en planning. Bijvoorbeeld als het gaat om liftonderhoud. Hoe vaak vindt er liftonderhoud plaats? Welke werkzaamheden doet de liftmonteur? En welke werkzaamheden doet een monteur juist niet? Hierdoor weet je als VvE precies wat je kunt verwachten. Bekijk daarnaast of er in de offerte al iets staat over de planning. Komt de monteur doordeweeks of in het weekend? Hoeveel tijd kosten de werkzaamheden? Voor jou en de bewoners belangrijke informatie, want tijdens de werkzaamheden staat je lift tijdelijk stil. En misschien moet er wel vervangend vervoer worden geregeld, zoals een traplift.

Op maat gemaakt

Een liftmodernisering of liftonderhoud is bijna altijd een oplossing op maat. Je hebt namelijk te maken met verschillende type liften, merken, materialen, liftgebruikers en omgeving van de lift. Ook spelen jouw wensen en budget een rol. Dit wil je graag terugzien in de offerte, die dan op maat is gemaakt. Ga je liftoffertes vergelijken? Bekijk dan goed of het aanbod aansluit bij jouw wensen, verwachtingen en de zaken die telefonisch of per mail zijn besproken.

Betrouwbaarheid en kwaliteit van de partij

Een liftrenovatie of liftonderhoud moet goed gebeuren, want je wilt een veilige lift die vlekkeloos functioneert. Kies daarom voor een betrouwbare partij met voldoende kennis, ervaring en de juiste certificering. Of een partij betrouwbaar is staat niet direct in een offerte, maar het is wel slim om dit mee te nemen bij het vergelijken. Win bijvoorbeeld extra informatie op de website van een liftorganisatie. Hebben ze goede referenties en hoe leiden ze hun monteurs op? Ook kan het zijn dat je een bepaald thema belangrijk vindt, zoals duurzaamheid. Vergelijk dan de verschillende liftbedrijven op het gebied van duurzaamheid. Bijvoorbeeld door te achterhalen of ze materialen recyclen of CO2-uitstoot tegengaan. Uiteindelijk kun je deze factoren laten meewegen om met een partij in zee te gaan.

Contactpersoon voor vragen en advies

Een liftrenovatie of de keuze voor een nieuwe onderhoudspartij komen niet dagelijks voor. Het is logisch als je nog vragen hebt over de toekomstige reparaties, onderhoudswerkzaamheden of de offerte zelf. Kijk daarom of er in de offerte iets staat over een (vast) contactpersoon voor al je vragen en deskundig advies. Hecht je waarde aan een contactpersoon of advies? Dan is het goed om dit mee te laten wegen bij het vergelijken van liftoffertes.

Vragen over liftoffertes?

Neem dan contact op met één van onze adviseurs. We helpen je graag. Wil je meer weten over liftonderhoud of liftrenovaties? Bekijk dan onze brochures.

      Download de liftonderhoudbrochure Download de renovatiebrochure

Wat kost het moderniseren van mijn lift?

De 4 meest voorkomende moderniseringen

1. Besturingssysteem tractielift

Eén van de meest voorkomende moderniseringen is het vervangen van het complete besturingssysteem van een tractielift. 90% van de moderniseringen die wij doen betreft een nieuw besturingssysteem. Bij deze modernisering vervangen we verschillende liftonderdelen, die samen zorgen voor de besturing van de lift. Het gaat om de volgende componenten:

  • Besturingskast. De besturingskast is onderdeel van de machinekamer. De naam zegt het al: de besturingskast krijgt een signaal door en stuurt op basis daarvan de lift in de juiste richting.
  • Bedieningspanelen. Met de bedieningspanelen roepen mensen de lift op. Deze panelen, met hun knopjes en display, bevinden zich buiten de lift op iedere verdieping. Maar ook in de lift vind je een bedieningspaneel, waarmee je de lift naar de juiste verdieping stuurt.
  • Volgkabels. De volgkabel is een platte kabel die vanaf de besturingskast (vaak bovenin de schacht) tot aan de liftkooi loopt. Hij zorgt ervoor dat de lift stroomt krijgt en dat hij de signalen van de bedieningspanelen naar de besturingskast stuurt. Hierdoor weet de lift op welke verdieping hij moet stoppen en wanneer de liftdeuren open moeten.
  • Frequentieregelaar. De frequentieregelaar regelt de snelheid van de lift. Hij zorgt ervoor dat een lift opstart na een oproep en dat er stroom naar de motor gaat. Ook meet een frequentieregelaar waar de lift zich bevindt en welke snelheid hij moet aanhouden.

Kies je voor een modernisering van je besturingssysteem, dan vervangen we alle bovenstaande onderdelen in één keer. De liftonderdelen zijn ook los te vervangen, maar alles als één pakket vervangen is voordeliger. Zo scheelt het arbeidsuren en meerdere keren stilstand van je lift.

Montagetijd en levensduur

liftinspectie door liftmonteurEen compleet nieuw besturingssysteem en een frequentieschakelaar vervangen duurt gemiddeld één werkweek. Maandagochtend starten we en vrijdagmiddag kun je de lift weer gebruiken. Zo is jouw lift in de weekenden altijd beschikbaar. Een besturingskast, bedieningspanelen en volgkabels kunnen wij leveren en gaan zo’n 20 tot 25 jaar mee. In de markt ligt dit gemiddelde levensduur op 12 tot 15 jaar. Uiteraard is de levensduur van besturingscomponenten afhankelijk van het liftverbruik. Hoe meer ritten, hoe groter de kans dat je liftonderdelen eerder moet vervangen. Een frequentieregelaar van Mitsubishi gaat 17 tot 20 jaar mee. In de markt ligt dit gemiddelde op 10 tot 12 jaar.

Kosten van de vervanging

Kijken we naar de prijzen in de liftmarkt, dan kost het vervangen van een besturingssysteem voor een kleine lift met enkele stopplaatsen ongeveer 15 duizend euro. Dit is inclusief de liftonderdelen (besturingskast etc.), demontage van oude componenten, installatie van nieuwe liftonderdelen en de verplichte liftkeuringen nadien. Een nieuwe frequentieregelaar zit niet bij dit pakket in. Dit component een marktprijs van zo’n 5 duizend euro. Een kanttekening bij dit kostenplaatje is dat ieder gebouw, en daarmee ook iedere lift(schacht), uniek is. De kosten kunnen dus afwijken. Dit komt bijvoorbeeld door factoren als het aantal stopplaatsen, het heftgewicht van de lift en de persoonlijke wensen.

Heb je bijvoorbeeld een grote lift met 10 stopplaatsen? Dan vallen de kosten voor een compleet nieuw besturingssysteem vanzelfsprekend hoger uit. Zo heb je meer bedieningspanelen nodig, want iedere verdieping heeft zo’n paneel. Ook heb je meer kabels nodig dankzij de hoge liftschacht. Daarnaast kun je nog kiezen voor extra functies. Denk bijvoorbeeld aan een kaartlezer of een bedieningspaneel in een bepaalde kleur. Wil je dat de lift om 17.00 uur naar de 6e verdieping gaat? Een dergelijke voorkeurschakeling kunnen we instellen, maar zorgt wel voor extra programmeerwerk.

2. Besturingskast en aggregaat hydraulische lift

Eén andere modernisering die vaak voorkomt is het vervangen van de besturingskast en aggregaat van een hydraulische lift. Een hydraulische lift is een type lift waarbij de aandrijving wordt verzorgd door oliedruk. Een motor bedient een oliepomp, die vervolgens druk opbouwt en met behulp van een plunjer de liftkooi omhoog duwt. Met het vervangen van het aggregaat krijgt de hydraulische lift een nieuwe pompmotor en bijbehorende kleppen.

Montagetijd en levensduur

De besturingskast en het aggregaat vervangen duurt gemiddeld één werkweek. Een nieuwe besturingskast plaatsen, inclusief de volgkabels, neemt zo’n 3 dagen in beslag. Een aggregaat vervangen lukt binnen 2 dagen. Ook bij deze modernisering starten we vaak maandagochtend en vrijdagmiddag kun je de lift weer gebruiken. Zo is jouw lift in de weekenden gewoon beschikbaar. De levensduur van een hydraulische motor is gemiddeld zo’n 25 jaar, uiteraard afhankelijk van de mate van liftgebruik.

Kosten van de vervanging

Kijken we naar de prijzen in de liftmarkt, dan kost het vervangen van een aggregaat voor een kleine hydraulische lift met enkele stopplaatsen ongeveer 7 duizend euro. Het gaat hier om een minimum bedrag, vaak vallen de kosten hoger uit. Zo is de prijs afhankelijk van veel factoren, bijvoorbeeld de grootte van de liftkooi en het hefvermogen van de lift (aantal kg). Is er sprake van een grote lift, waar veel mensen in kunnen en gaat er meer dan 2 duizend liter olie in de pompmotor? Dan kunnen de kosten – inclusief (de)montage en keuringen – ook uitkomen rond de 40 of 50 duizend euro.

3. Tractieschijf en staalkabels

Een andere modernisering die we vaak voorbij zien komen is het vervangen van de tractieschijf en staalkabels van een tractielift. Bij een tractielift hangen de kooi en het contragewicht aan stalen hijskabels die lopen door de groeven van een tractieschijf. Wrijving tussen de stalen hijskabels en de groeven van de tractieschijf zorgen ervoor dat de liftkooi omhoog of omlaag wordt bewogen. Een tractieschijf en de staalkabels vervangen kan relatief gezien snel. Bij een kleine lift met weinig stopplaatsen lukt het bijvoorbeeld binnen één dag met twee monteurs. Heeft je lift 20 stopplaatsen? Dan kost een vervanging al snel drie dagen, terwijl er drie monteurs aan werken. Dit komt omdat je te maken hebt met langere staalkabels.

Kosten en levensduur

Kijken we naar de prijzen in de liftmarkt, dan kost het vervangen van een tractieschijf en de staalkabels gemiddeld zo’n 4 duizend euro. Uiteraard is dit bedrag afhankelijk van de grootte van de schijf, de lengte van de kabels en hoe diep ze in de groef liggen. De levensduur van een tractieschijf is ongeveer 10 jaar. Het aantal ritten en de omgeving waarin de lift staat heeft sterke invloed op de slijtage van de tractieschijf en kabels. Hoe meer ritten, hoe meer slijtage en hoe eerder je een tractieschijf moet vervangen.

4. Schachtdeuren en liftkooideuren

schone liftrails en liftdeurModerne liften hebben vaak dubbele deuren: schachtdeuren en kooideuren. Schachtdeuren zorgen ervoor dat de liftschacht gesloten blijft als de lift onderweg is. Ze voorkomen dat mensen van buiten in de liftschacht vallen. De kooideuren sluiten de liftkooi af tijdens de rit. Het vervangen van de schacht- en kooideuren is een modernisering die we regelmatig uitvoeren. Naast de deuren zelf, vervangen we ook de deurrollen en aandrijving die ervoor zorgt dat de deuren automatisch openen op de juiste verdieping. Al met al nemen deze werkzaamheden redelijk wat tijd in beslag. Zo kunnen we gemiddeld 1 liftdeur (schacht- en kooideur) per dag vervangen. Moet de aandrijving ook vervangen worden? Dan kost dit een extra werkdag.

Kosten en levensduur

Als we naar het kostenplaatje kijken, dan zien we dat de marktprijs van een vervanging van een liftdeur zo tussen de 500 en 2000 euro ligt. Dit bedrag is sterk afhankelijk van het merk en type liftdeur. Schacht- en kooideur van Mitsubishi hoeven pas na 25 tot 30 jaar vervangen te worden. Er zijn zelfs voorbeelden bekend van liftdeuren die 40 jaar prima functioneerden. Ze gaan dus vrij lang mee, want er zijn ook liftdeuren op de markt die 10 tot 15 jaar meegaan.

Vervangend vervoer

Als wij jouw lift moderniseren, dan is hij tijdelijk buiten gebruik. Dit is vervelend voor de mensen in het gebouw. Daarom regelen we soms vervangend vervoer, als een opdrachtgever hier om vraagt. Bijvoorbeeld in de vorm van een traplift. De traplift installeren we tijdelijk in het trappenhuis. Hierdoor blijft het gebouw voor iedereen goed bereikbaar. Als we een compleet nieuwe lift installeren, dan duurt dit vaak 6 tot 8 weken. Het is dan zelfs mogelijk om een tijdelijke lift tegen de gevel aan te laten plaatsen. Er wordt een schacht aan de buitenkant van het gebouw geplaatst. Op iedere verdieping komt dan een loopbruggetje naar de lift. Je gebouw blijft zo goed bereikbaar, maar het is wel een dure oplossing.

Meer weten over liftmodernisering?

Download dan onze liftrenovatie brochure of neem vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs. Zij helpen je graag met al jouw vragen.

Download de renovatiebrochure       Neem contact op

De 5 kleinste liften ter wereld

1. Paternosterlift

Het is één van de meest klassieke en karakteristieke liften ter wereld: de paternosterlift. Een paternosterlift is een liftsysteem van opeenvolgende cabines, zonder deuren. De cabines verplaatsen zich op gematigde snelheid in één schacht omhoog en via een andere schacht weer omlaag. Op iedere verdieping kunnen mensen in- of uitstappen. Doordat de lift continu beweegt en dus niet stilstaat, vergt dit wel enige timing. De cabines van een paternosterlift zijn geschikt voor maximaal 2 personen. Hierdoor is de paternosterlift één van de kleinste personenliften ter wereld. Desondanks vind je tegenwoordig weinig paternosterliften meer, omdat het een te gevaarlijk vervoerssysteem is. Met 4 mensen in een paternosterlift, zoals op de foto, is dan ook zeker niet de bedoeling. Bekijk hoe een paternosterlift werkt in de onderstaande video.

2. Kleingoederenlift

De naam verraadt het al: een kleingoederenlift is een mini lift waarmee je goederen kunt vervoeren. Je vindt zo’n lift nog wel eens in oude huizen van rijke mensen. Bijvoorbeeld in een grachtenpand in Amsterdam, waar het dient als vervoersmiddel van de was.

Verder is een kleingoederenlift een veelgebruikte oplossing voor het snel vervoeren van eten in een restaurant of hotel. Als de keuken van een hotel zich in de kelder bevindt, kun je met een kleingoederenlift snel de borden met eten naar de begane grond verplaatsen. Mitsubishi heeft inmiddels al verschillende horecazaken geholpen met zo’n compacte lift. Het gaat dan om een goederenlift die we op maat maken. Zo maakt Chinees restaurant Golden City in Rhenen dagelijks gebruik van een kleingoederenlift. Wij verzorgen het liftonderhoud voor deze kleine liftinstallatie. Met succes, want de lift heeft in 31 jaar tijd geen enkele storing gehad. Hierdoor gaan de bestellingen vlekkeloos en snel van de keuken naar het restaurant. Uiteindelijk bespaart een kleingoederenlift Golden City veel kostbare tijd, zowel voor het personeel als de wachtende klant.

3. Traplift

Een traplift behoort ook tot de kleinste liften ter wereld, want hij bestaat grofweg uit een aandrijvingssysteem met daarop een stoel. Deze liftinstallatie wordt aan een trap bevestigd en beweegt via een railsysteem van boven naar beneden. Het aandrijvingssysteem heeft een bedieningspaneel waarmee de liftpassagier de traplift bedient. Uiteindelijk beweegt de stoel langzaam naar boven of beneden, zo komt iemand veilig op een andere verdieping. Trapliften zijn er voor rechte trappen, maar ook voor trappen met een bocht.

Wanneer kies je voor een traplift?

Een traplift helpt mensen die slecht ter been zijn. Door de toenemende vergrijzing en omdat ouderen steeds langer zelfstandig thuis wonen, is de vraag naar trapliften toegenomen. Een traplift kunnen we binnen een paar dagen in een huis installeren. Daarnaast zijn trapliften ook nuttig in grotere gebouwen. Bij een liftmodernisering of liftrenovatie is een personenlift tijdelijk buiten gebruik. Een vervangend vervoersmiddels is dan vaak een traplift, die dan tijdelijk in het trappenhuis wordt geïnstalleerd. Zo blijft een gebouw goed en veilig bereikbaar voor iedereen.

4. Huislift

Een huislift is een lift die speciaal ontwikkeld en ontworpen is voor het gebruik in woningen. Het is een kleine personenlift, die mét of zonder liftschacht kan worden gebouwd, en biedt uitkomst voor mensen die slecht ter been zijn. Een huislift heeft vaak één stop, maar in een huis met meerdere verdiepingen zijn meerdere stops ook mogelijk. Het lage hefvermogen en de compacte liftkooi zorgen ervoor dat een huislift vaak maar één persoon per rit kan vervoeren. Hierdoor behoort hij zeker tot de categorie kleine personenliften.

Door de vergrijzing in Nederland zien we een groeiende vraag naar huisliften. Ze zijn alleen vaak duurder dan trapliftsystemen en daardoor minder gebruikelijk in Nederland. Heel soms leveren wij in grote villa’s volledig op maat gemaakte (glazen) huisliften met een hefvermogen van 4 tot 6 personen.

5. Staat de kleinste personenlift in Parijs?

Normaal gesproken moet een lift meerdere mensen tegelijkertijd kunnen vervoeren. Het is efficiënt en het verkleint de kans dat je moet wachten. Toch zijn sommige personenliften wel erg smal en klein. Een goed voorbeeld is de karakteristieke lift in Hotel de Neuville in het noordwesten van Parijs. Het is waarschijnlijk een van de kleinste personenliften ter wereld. Op de video is te zien dat er net 2 mensen in de lift passen. Gelukkig zijn de kamers in het hotel wel een stuk groter!

Is het erg als mijn lift meer dan 2x per jaar een liftstoring heeft?

VvE's liftonderzoekEen liftstoring is vervelend en heeft soms nare gevolgen, zoals een tijdelijke opsluiting van een liftgebruiker. Niet alleen voor de liftgebruikers is een storing vervelend, ook de lifteigenaren hebben er last van. Zo zijn Vereniging van Eigenaren (VvE’s) en woningcorporaties verantwoordelijk voor het snel oplossen van liftstoringen. Dit brengt vervolgens extra kosten met zich mee, waar zij niet op hadden gerekend in hun begroting. Het voorkomen van liftstoringen is uiteindelijk beter dan genezen. Voldoende en vakkundig liftonderhoud en kwalitatief goede materialen is dan de oplossing, zodat het aantal liftstoringen daalt. Maar wat zijn de voordelen van zo min mogelijk liftstoringen?

1. Maatschappelijke kosten verlagen

In de eerste plaats is een liftstoring vervelend voor de liftgebruikers in een gebouw. De lift is tijdelijk niet beschikbaar en dit belemmert de mobiliteit in het gebouw. Als we naar het grotere plaatje kijken, dan zien we ook een behoorlijke maatschappelijk impact. In Nederland zijn er in totaal 105.000 liften, waarvan 40% in het woonsegment vallen. Dit zijn zo’n 42.000 liften in bijvoorbeeld appartementencomplexen of hoge woontorens. Uit een onafhankelijk onderzoek van KPMG blijkt dat met één liftstoring van een gemiddelde Nederlandse lift jaarlijks €170 aan maatschappelijke kosten gemoeid zijn. Denk aan kosten voor de reddingsdiensten zoals de brandweer. Zij moeten vaak uitrukken om opgesloten passagiers uit de lift te bevrijden. Verder zijn er maatschappelijke kosten doordat mensen en bedrijven vertragingen oplopen door liftopsluitingen en stilstand van liften. Zoals we in de introductie al zeiden heeft een Nederlandse lift gemiddeld 2,7 storingen per jaar. Dit betekent dat één Nederlandse lift jaarlijks ongeveer €460 (2,7 x €170) aan maatschappelijke kosten heeft dankzij de storingen. En dan rekenen we de feitelijke reparatiekosten niet eens mee!

 

Met Mitsubishi liften in alle woongebouwen verminder je het aantal liftstoringen, hierdoor kan Nederland €12 miljoen aan maatschappelijke kosten en 355.000 uur aan wachttijd besparen.

 

€12 miljoen besparen

Ongeveer €460 aan maatschappelijk kosten per lift dankzij liftstoringen is natuurlijk een fors bedrag. Maar is er een oplossing om dit bedrag terug te brengen? Ten eerste is het verstandig om te proberen liftstoringen te voorkomen. Als we daarnaast een vergelijking maken met de verschillende type Mitsubishi liften, dan zien we dat onze liften maximaal 1 keer per jaar storen. Stel: als alle woongebouwen een Mitsubishi lift nemen, dan zou dit ongeveer €12 miljoen aan maatschappelijke kosten schelen in vergelijking met nu. Een grote besparing! Niet alleen financieel, maar ook qua tijd scheelt het behoorlijk. Met Mitsubishi liften in woongebouwen wordt er 355.000 uur aan wachttijd bespaard als gevolg van stilstand.

2. Tevreden bewoners en huurders

Als VvE of woningcorporatie wil je graag dat je bewoners tevreden zijn over het gebouw waarin ze leven. Een lift is een belangrijk element dat invloed heeft op de gebruiksvriendelijkheid en mobiliteit van een gebouw. Werkt een lift naar behoren, dan levert dit vaak tevredenheid op onder de gebruikers. Als een lift vaak stil staat door storingen dan volgt is er vaak sprake van een omgekeerd effect: irritatie en ontevredenheid.

Zorg je als woningcorporatie ervoor dat het aantal liftstoringen in je gebouw(en) dalen, dan levert dit al snel voordelen op. Zo bespaar je reparatiekosten om de storing te verhelpen. Verder heb je minder kosten aan klantenservice, want je medewerkers hoeven nu minder klachten op te pakken en af te handelen. Doordat de kosten voor jou als woningcorporatie dalen, hoeven je huurders uiteindelijk ook minder servicekosten te betalen. Het effect is een grote tevredenheid onder je huurders, want de lift werkt naar behoren tegenover minder servicekosten. Uiteindelijk kan een hoge tevredenheid van huurders zorgen voor goede reviews en een positief bedrijfsimago, waardoor je leegstaande woningen sneller verhuurt tegen een goede huurprijs.

3. Lagere kosten en betere voorspelbaarheid

liftmonteur aan het werkEen liftstoring is altijd het gevolg van een onderliggend (technisch) probleem. Wat er ook aan de hand is, er moet altijd een liftmonteur langskomen voor een diagnose. Vervolgens moet het probleem zelf nog worden opgelost. Bijvoorbeeld het vervangen van een sensor of een onderdeel in de liftmotor, afhankelijk van hoe de storing werd veroorzaakt. Dit zijn financiële verrassingen die vaak niet zijn begroot. Uiteindelijk kost het oplossen van een liftstoring altijd tijd en geld.

Kies je voor een kwalitatief goede lift met een laag storingspercentage? Dan neemt het aantal liftstoringen vanzelfsprekend af. Deze trend zie je ook terug in de kosten en daarnaast verminder je de kans op onaangename financiële verrassingen. Verder geldt: hoe minder storingen, hoe minder (grote) vervangingen je hoeft te doen aan de lift. De onderdelen gaan langer mee en je lift heeft een langere levensduur. Uiteindelijk scheelt het jou als woningcorporatie hoge vervangingskosten gedurende de exploitatiecyclus van je gebouw. Minder liftstoringen dragen dus bij aan een beter rendement over je gebouwvoorraad als woningcorporatie.

Vraag een liftinspectie aan

Heb jij vaak te maken met een liftstoring? Of staat de lift in jouw gebouw vaak stil, maar weet je niet hoe het komt? Vraag dan vrijblijvend een liftinspectie aan en ontdek wat de status is van jouw lift. Onze liftinspecteurs komen graag een keer bij je langs.

Download de renovatiebrochure       Vraag een liftinspectie aan

Hoe werkt een personenlift?

Verschillende type personenliften

Als je het hebt over de werking van een lift, dan kom je al snel uit bij de aandrijving. Welke techniek zorgt ervoor dat de liftkooi zich door de schacht beweegt? Er bestaan verschillende manieren om een liftkooi langs de leiders te verplaatsen. Zo zijn er hydraulische liften, tractieliften, trommelliften, spindelliften, tandheugelliften en vacuümliften.

Hydraulische liften en tractieliften zijn de meest gangbare liften in de liftenbranche. Ze zijn het meest veilig en hebben een efficiënte werking. Daarom lichten we de werking van beide liften verder toe in de volgende hoofdstukken. Als je nu in een lift stapt, dan is de kans groot dat het een tractielift is. Hydraulische liften kwamen vroeger veel voor, maar tegenwoordig worden ze vaak vervangen door tractieliften. Tractieliften zijn energiezuiniger en beter geschikt voor hoogbouw dan hydraulische liften. In Nederland zijn 95% van de liften tractieliften en dit percentage groeit ieder jaar.

Hydraulische lift

De hydraulische personenlift wordt hydraulisch aangedreven door vloeistof of olie in combinatie met druk. Hierdoor komt de liftkooi in de liftschacht in beweging. De installatie van de lift bestaat uit een vloeistofbak met een elektrisch aangedreven pomp, een leidingsysteem, een stuurblok en een cilinder naar het leidingsysteem. Het leidingsysteem zorgt voor een drukopbouw, zodat de plunjer uitschuift. Een plunjer is een zuiger en moet kracht overbrengen. Moet de liftkooi naar boven? Dan gaat de pomp draaien en verplaatst deze de vloeistof naar het leidingsysteem. Het leidingsysteem zorgt voor drukopbouw, waardoor de plunjer uitschuift. Hierdoor beweegt de liftkooi zich in de liftschacht omhoog. In het leidingsysteem zit een terugslagklep die ervoor zorgt dat de kooi op de juiste verdieping blijft staan als de pomp uitschakelt. Als de liftkooi naar beneden moet, dan vindt er een omgekeerd mechanisme plaats. De vloeistof wordt uit de cilinder weggeduwd en de liftkooi zakt hierdoor naar beneden.

Een hydraulische lift wordt vaak ingezet bij liften die een groot draagvermogen moeten hebben. De lengte van de plunjer bepaalt de hoogte waarover de kooi zich kan verplaatsen. Daarom zijn ze niet geschikt om tot zeer grote hoogte te gaan. Vaak gaat het om maximaal 8 verdiepingen. Hydraulische liften zie je hierdoor vaak terug in lage panden, zoals woongebouwen. Bijvoorbeeld een appartementencomplex of villa. Verder heeft een hydraulische lift bijna altijd een machinekamer. Deze bevindt zich vaak in een speciale schachtput. Het voordeel hiervan is dat de lift makkelijk bereikbaar is voor onderhoud. Het nadeel is dat zo’n machinekamer kostbare ruimte in beslag neemt in je gebouw.

glazenlift mauritshuis

Tegenwoordig worden hydraulische veelal alleen nog maar toegepast in bouwkundige situaties waarbij er beperkte ruimte is om alle componenten van een tractiesysteem kwijt te kunnen in de schacht. Het voordeel van een hydraulische lift is dat de aandrijving grotendeels weggewerkt kan worden in de put van schacht, hierdoor bieden hydraulische liften vaak uitkomst wanneer vanuit esthetisch oogpunt gekozen wordt voor een volledige glazen lift en liftschacht. De entreeliften in Het Mauritshuis in Den Haag zijn hier een mooi voorbeeld van.

Tractielift

Een tractielift is een elektrische lift die wordt aangedreven door een elektromotor. Een tractielift kan uitgerust zijn met een machinekamer bovenop de liftschacht, maar tegenwoordig is dit vaak niet meer nodig. De elektromotor en de rest van de liftinstallatie bevinden zich dan in de liftschacht.

Hoe werkt een tractielift?

Bij een tractielift hangen de kooi en het tegengewicht aan hijskabels die lopen door de groeven van de tractieschijf. Het tegengewicht is zwaarder dan de liftkooi waardoor minder energie nodig is om de lift aan te drijven. Dit tegengewicht gaat op en neer in zijn eigen geleiderails. De liftkooi beweegt omhoog of omlaag door wrijving tussen de hijskabels en de groeven van de tractieschijf. Als het tegengewicht of de liftkooi in de schachtput op zijn buffers terechtkomt, dan valt de druk op de hijskabels weg en begint de lift te slippen. De buffers zorgen er dus voor dat de lift nooit ver voorbij zijn bovenste of onderste stopplaats loopt. Hierdoor zijn tractieliften veilig voor liftgebruikers en de monteurs.

Een elektromotor zorgt ervoor dat de tractieschijf gaat draaien. De elektromotor drijft een wormas aan die op zijn beurt een wormwiel aandrijft. Het wormwiel zit op dezelfde as als de tractieschijf. Door te variëren met het aantal polen van de elektromotor, de wormas, het wormwiel en de diameter van de tractieschijf wordt de snelheid van de lift bepaald. In de wormas zit ook een rem die de machine tot stilstand brengt en in stilstand houdt op het moment dat de elektromotor niet draait.

Frequentieregelaar en de machinekamer

Tegenwoordig bepaalt een frequentieregelaar de snelheid van een tractielift. Deze nieuwe technologie maakt een wormoverbrenging, en hierdoor ook de machinekamer, overbodig. Je spreekt dan over een machinekamerloze lift. Uiteindelijk bespaar je ruimte doordat er geen aparte machinekamer is, maar het liftonderhoud wordt wel lastiger. Een liftmonteur moet namelijk de schacht in om onderhoud te plegen aan de liftinstallatie. Uiteindelijk staan tractieliften bekend om hun lage energieverbruik en zijn ze zeer geschikt voor hoge gebouwen met een intensief verkeer van liftpassagiers.

Wist je dat…

  • Een vrije val van een lift (bijna) niet mogelijk is? De vanginstallatie verhindert dat de kooi naar beneden stort bij een breuk van de hijskabels of het niet werken van de rem. Er zijn meerdere soorten vanginstallaties, zoals blokkeervangen, blokkeervangen met bufferwerking, glijvangen en remvangen. De kans dat een hijskabel van een lift breekt is klein, want de kabels zijn vele malen sterker dan het maximale gewicht van de lift. Maar in geval van nood zorgt de vanginstallatie dat de liftkooi veilig op z’n plek blijft. Zo wordt de veiligheid van de liftpassagier gegarandeerd.
  • Een lift ook te besturen is vanaf het liftdak? Een lift is niet alleen te besturen met het bedieningspaneel in de liftkooi, maar ook van buiten. Op het liftdak zit een bedieningspaneel, waarmee een monteur de lift op en neer kan laten gaan. Tijdens het onderhoud staat de liftmonteur op het dak van de kooi en beweegt hij met de lift door de schacht. Zo kan hij op iedere verdieping onderhoud doen aan de liftdeuren.
  • Oudere liften maar één opdracht tegelijk uitvoeren, maar moderne liften meerdere verdiepingen bedienen? Een oudere lift heeft vaak bezetbesturing. Het heeft dan pas zin om op een knop te drukken als de lift niet met een andere oproep bezig. Moderne liften hebben verzamelbesturing. Ze zijn geprogrammeerd om meerdere verdiepingen zo efficiënt mogelijk af te werken.
  • schone liftrails en liftdeurEen lift dubbele deuren heeft? Bijna elke lift is voorzien van schachtdeuren die alleen geopend kunnen worden als de liftkooi op die verdieping staat. Moderne liften hebben ook kooideuren. Dit zijn vaak twee automatische schuifdeuren, net als de schachtdeuren. Als een lift bij een etage aankomt, gaan zowel de kooideuren als de schachtdeuren tegelijkertijd open. Oude liften hebben vaak geen kooideuren, dus dan zie je de binnenkant van de liftschacht als je in de lift staat.
  • De meeste liftstoringen niet komen door de liftkooi of besturing? De liftdeuren veroorzaken de meeste liftstoringen. Bijvoorbeeld doordat mensen er tegenaan lopen of botsen. Als de liftdeuren beschadigen, is de kans groot dat er vroeg of laat een storing optreedt.

Meer over personenliften

Ben je benieuwd welke soorten personenliften er zijn? Wij hebben verschillende type personenliften in ons portfolio en vertellen je graag meer. Bekijk onze personenliften.

6 redenen waarom de MOVE lift innovatief is

Een lift voor de woningsector

Als woningcorporatie of vastgoedonderneming ben je verantwoordelijk voor de technische installaties in de gebouwen die je bezit. Zo ook de liften. De keuze voor een nieuwe lift is een belangrijke, want je wilt graag dat je huurders tevreden blijven over de voorzieningen. Je zoekt daarom een betrouwbare moderne lift tegen een marktconforme prijs. Eentje met een hoge beschikbaarheid en waarbij je zelf de keuze hebt voor een onderhoudspartij. Een MOVE lift biedt uitkomst. Onze MOVE is volledig opgebouwd uit vrij verkrijgbare liftcomponenten van gerenommeerde Europese leveranciers. Dit levert verschillende voordelen op. Denk bijvoorbeeld aan een hoge beschikbaarheid, keuzevrijheid voor liftonderhoud en innovatieve liftonderdelen met de bewezen kwaliteit en zekerheid van Mitsubishi. Zo heeft de MOVE ruim 1,2 miljoen testritten gemaakt in onze testtoren.

Wat maakt de MOVE vernieuwend en innovatief?

1. Slimme lift

De MOVE is een slimme lift. Dit betekent dat de centrale besturingseenheid van de lift indien gewenst verbonden kan worden met internet. Hiermee kan de data van de lift door daartoe geautoriseerde personen op afstand worden uitgelezen. Doet er zich onverhoopt een storing voor of hebben bepaalde componenten preventief onderhoud nodig? Dan geeft het besturingssysteem dit automatisch aan. De conditie van de lift kan met geavanceerde functies worden bepaald, zodat het liftonderhoud op basis van het gebruik van de lift kan worden aangestuurd. Daarmee bespaar je veel onderhoudskosten, omdat de lift precies het gewenste onderhoud krijgt. Niet meer en niet minder! Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat het storingspercentage zo laag mogelijk blijft.

2. Limax

Een ander innovatief onderdeel van de MOVE is de Limax. Dit apparaat regelt de bewegingen van de lift helemaal elektronisch. Dat bespaart veel bewegende onderdelen. De Limax zit op de lift en krijgt continu informatie over de bewegingen van de lift door middel van een magneetband die helemaal van boven naar beneden in de liftschacht hangt. De Limax meet precies waar de lift is, hoe snel hij gaat, enzovoorts. De Limax geeft dat door aan de boordcomputer en als iets niet klopt, dan grijpt die boordcomputer gelijk in. Het voordeel van dit systeem is dat liftmonteurs veel minder contactjes hoeven te monteren en dat er nergens kabeltjes meer lopen. Hierdoor scheelt het tijd en geld. Uiteindelijk maken dergelijke innovatieve liftonderdelen je lift modern en toekomstbestendig.

3. Duurzaam ontwerp: de eerste lift met een C2C-certificering

Het ontwerp van de MOVE is gebaseerd op duurzaamheidsprincipes volgens de cradle-to-cradle (C2C) certificering, waarbij een gesloten kringloop wordt nagestreefd. Hergebruik van materialen aan het einde van de levensduur staat hierbij voorop. Net als een beperkt gebruik van grondstoffen en materialen tijdens de productie, transport en operationele bedrijfsprocessen staan hierbij voorop. Zo is de MOVE gebaseerd op een LEAN ontwerp en productieproces, dat uitgaat van optimale betrouwbaarheid en lage milieu impact. Dit betekent dat voor de productie van een MOVE lift 25% minder grondstoffen worden gebruikt dan gemiddeld in de markt. Daarnaast is de MOVE zo ontworpen dat alle componenten makkelijk gedemonteerd kunnen worden. Tijdens de productie en het montageproces lassen en lijmen we zo min mogelijk. Hiermee voorkomen we veel definitieve verbindingen van liftcomponenten en dit maakt recycling en hergebruik van onderdelen makkelijker. Uiteindelijk is de MOVE de eerste lift ter wereld met een C2C-certificering en past hij goed bij een steeds duurzaam wordende maatschappij.

4. Een energiezuinige lift van eigen bodem

In tegenstelling tot de bestaande Japanse Mitsubishi lifttypes, wordt de MOVE volledig geproduceerd in Nederland en maken we uitsluitend gebruik van Europese toeleveranciers. Hierdoor zijn de transportkosten lager en verlagen we de milieu impact van het logistieke proces achter de productie. Naast minder milieu-impact heeft de MOVE lift een energielabel A. De MOVE minimaliseert namelijk het energieverbruik door licht- en besturingssystemen zoveel mogelijk uit te schakelen op momenten dat de lift niet gebruikt wordt. Uiteindelijk krijg je met de MOVE een energiezuinige lift van eigen bodem voor een scherpe prijs.

5. Snelle levertijd en montage

Als je lift kapot is, dan wil je dat er snel een oplossing komt. Een stilstaande lift zorgt al snel voor ontevredenheid bij de huurders in je gebouw. Een MOVE lift kan uitkomst bieden, want dankzij ons geavanceerde configuratieproces en de Smart Factory kunnen we binnen 8 weken na opdracht een lift produceren en opleveren. Hoe werkt het? Stel samen met ons jouw ideale MOVE lift samen in onze online liftconfigurator. Dit gebeurt geheel volgens jouw wensen en de specificaties van je gebouw. Denk aan het interieur, afmetingen, locatie en de gebruikers. Uiteindelijk volgt er snel een uitgebreide offerte en planning die we aan je voorleggen. Na beoordeling en akkoord gaan we direct aan de slag in onze fabriek. De meeste liftonderdelen worden ingekocht, maar bepaalde materialen maken we zelf. Bijvoorbeeld de liftleiders of het staal dat we snijden voor de liftkooi. Na deze voorbereiding starten we met de bouw en installatie van de MOVE lift bij jou op locatie. Uiteindelijk maakt het geavanceerde configuratieproces en de Smart Factory het mogelijk om een MOVE lift enkele weken sneller op te leveren dan andere type liften.

6. Volledig in de liftschacht opgebouwd

Vergelijken we de MOVE lift met de andere liftmodellen in de markt. dan zien we een nieuwe manier van monteren. De MOVE is zo ontworpen dat hij volledig in de liftschacht kan worden opgebouwd, terwijl we bij onze andere liften de kooi in de fabriek monteren. Andere gangbare lifttypes maken gebruik van een false car, dit is een tijdelijke lift. Deze tijdelijk lift zorgt ervoor dat onze monteurs alle leiders, de deuren per verdieping en alle kabels in de liftschacht kunnen installeren. Vanaf de false car werken ze stap voor stap omhoog, totdat de hele liftschacht gereed is voor de komst van de liftkooi. De liftkooi bouwen we volledig op in de fabriek en daarna hijsen we hem met een kraan in de liftschacht.

Bij de MOVE pakken we het anders aan, daar wordt de liftkooi helemaal in de schacht opgebouwd. Hier is de MOVE speciaal voor ontworpen. Het begint met een vloer en daar komen de wandpanelen op te staan. Daarbovenop komt het dak, dat op de wandpanelen rust. Het dak van de lift is voor de monteurs de werkvloer. Daar staan ze op als de leiders en kabels in de schacht installeren. Uiteindelijk scheelt het opbouwen van de liftkooi in de schacht veel tijd en bespaar je kosten voor montage-uren. Zo kan het grootste deel van de montage van de MOVE door één monteur worden gedaan en ronden we het volledig af binnen twee weken.

Download de MOVE brochure

Wil je meer weten over onze MOVE lift? In de brochure lees je waarom de MOVE een flexibele oplossing is voor zowel nieuwbouw als bestaande gebouwen.