Een bestaande lift vervangen
De lift in je gebouw moet vervangen worden. Hoe merk je dat? Misschien zie je in de meerjarenonderhoudsplanning een hele grote post voor liftonderhoud staan. Na een onderhoudsbeurt adviseert de liftinspectie je de lift te renoveren. Of je hebt hoge kosten na iedere onderhoudsbeurt. Misschien merk je zelf dat de lift niet goed werkt: er zijn vaker storingen, de deuren sluiten niet meer goed of de lift beweegt schokkerig.
Waar moet je in zo’n geval allemaal aan denken? Je wilt tenslotte de juiste keuze maken – en idealiter weer 20 jaar vooruit kunnen met je nieuwe lift. Goed nieuws: in veruit de meeste gevallen hoef je dan geen nieuwe lift te kopen. Bij Mitsubishi Elevator Europe kunnen we een bestaande lift goed moderniseren of renoveren. Hoe gaat dat in zijn werk?
Stap 1: technische inspectie
Techniek
Als je met ons een afspraak maakt voor een liftinspectie, komt onze liftinspecteur bij je langs om kennis te maken. We kijken dan uiteraard ook naar je lift. Tijdens de inspectie onderzoeken we de technische onderdelen van de lift. Welke onderdelen moeten vervangen worden om de lift weer goed te laten werken? Uiteraard bekijken we ook hoe we de lift kunnen laten voldoen aan de nieuwste wet- en regelgeving. Die liftinspectie kost je trouwens helemaal niets! Hoe meer je vervangt, hoe betrouwbaarder de lift wordt. Denk maar aan de remschijven, spiegels of accu van je auto. Hoe ouder die zijn, hoe minder veilig je rijdt.
Comfort
Daarnaast doen we suggesties voor het verbeteren van het comfort. Vaak is een oudere lift niet goed te gebruiken door rolstoelgebruikers. Zij kunnen dan zelf niet zittend bij de knoppen om de lift te bedienen. Of er is geen spiegel aan de achterzijde van de lift, waardoor ze niet veilig achteruit de lift uit kunnen rijden. Maar denk ook aan het uiterlijk van de lift. Een nieuwe lak op je auto zorgt er toch voor dat je iets netter voor de dag komt. Hetzelfde geldt voor een lift met een nieuw likje verf.
Energie
Een ander belangrijk aspect van een liftvervanging is de mogelijke besparing op de energierekening. De nieuwste technologie is bijna altijd zuiniger in energie. We kijken bovendien naar de aansluitwaarde van de bekabeling. Voor een voedingskabel van een lift betaal je vastrecht. Dat kost je al snel 1800 euro per aansluiting. Tijdens de inspectie onderzoeken we of we de aansluitingen kunnen optimaliseren om de kosten aan vastrechten te verlagen. Ook hier geldt de vergelijking met een auto: in veel gevallen gebruik je een stuk minder brandstof per kilometer als je in een nieuwe wagen rijdt.
Stap 2: offerte
Op basis van de inspectie en het beschikbare budget stellen wij een eerste versie van de offerte op. Daarbij geven we voor elk losse onderdeel aan wat de kosten zijn. We geven daarbij aan wat er echt moet gebeuren, en wat er minder belangrijk is, maar wel prettig. Zo kun je zelf makkelijk een keuze maken voor wat je aan de lift laat vervangen, en wat je behoudt. Op deze manier stellen we in deze fase samen een offerte en opdracht op, die precies aansluit op de behoeften van de gebruikers van je gebouw. Precies zoals je samen met een monteur de APK-keuring van je auto wilt doornemen. Bij ons heb je in dit hele proces dezelfde contactpersoon, die je situatie van binnen en buiten kent. Zo hoef je nooit steeds iets opnieuw uit te leggen.
Stap 3: installatie
Wanneer we besluiten samen te gaan werken, bestellen wij de nieuwe onderdelen. Als die na een aantal maanden gereed zijn, installeren we de nieuwe onderdelen. Dan kun je de lift een aantal dagen niet gebruiken. We beslissen samen welke dagen dat zijn. Het moment communiceren we ruim vooraf, zodat elke gebruiker van het gebouw weet wanneer de lift niet in gebruik is. Na installatie heb je een lift die weer als nieuw is, waarmee je zo weer 20 jaar mee vooruit kan.
Lees meer over het vervangen van een lift.
Een nieuwe lift kopen
In een nieuw gebouw is vaak een lift nodig. Daar komt een hoop bij kijken – of het nou een lift voor een nieuw appartementencomplex, een druk kantorencomplex, een bijzonder museum of een lift voor het vervoeren van zwaar materiaal is. Tegelijkertijd wil je dat de lift zo min mogelijk ruimte inneemt – want liftruimte is niet te gebruiken of verhuren. Waar moet je allemaal rekening mee houden als je een lift koopt?
Stap 1: liftplan
Waar ga je de lift precies voor gebruiken – nu en in de toekomst? Dat is de vraag die onze adviseurs in het plan samen met jou beantwoorden. Ofwel: aan welke kwalificaties moet de lift voldoen? Daarbij denken we allereerst aan omvang, draagkracht, snelheid en deurbreedtes. Daarbij kijken we ook naar wie of wat je met de lift wilt vervoeren. Daarbij zijn heel veel factoren belangrijk. De hoogte van het gebouw, de ruimte die voor de lift beschikbaar is, de omvang van de producten of de hoeveelheid mensen die met de lift naar boven en beneden moeten bijvoorbeeld.
Denk maar aan een lift voor een ziekenhuis. Daarin vervoer je niet alleen patiënten, artsen en bezoekers, maar ook patiënten die in een ziekenhuisbed liggen. Dat betekent dat de lift groter moet zijn, en de deuren breder. Ook moet er een begeleider naast het bed passen. In sommige ziekenhuizen moet er bovendien eerste hulp verleend worden in het bed – dan is er ruimte nodig voor apparatuur en meerdere mensen. De lift moet sterk genoeg zijn om die mensen, het bed en de apparatuur te dragen.
In een hoog kantoorgebouw zijn heel andere functionaliteiten belangrijk. Als er 20 verdiepingen zijn, moet de lift sneller op en neer kunnen: anders wachten werknemers heel lang op de lift. Vaak heb je dan 2 liften nodig – of zelfs meer. Die liften moeten met elkaar in contact staan, zodat je niet lang wacht op een lift, terwijl een andere lift stil staat. Er zijn dan ook andere eisen aan de lift op het gebied van brandveiligheid: de lift moet als evacuatielift gebruikt kunnen worden.
Samen brengen we deze liftscenario’s in kaart. Zo komen we tot een plan waarin gebruikerscomfort en een optimale besteding van de ruimte samenkomen. We kijken bijvoorbeeld naar de plaatsing van de machinekamer – en de optie een machinekamerloze lift te nemen. Zo kunnen we maximaliseer je ook in de lift de waarde van het gebouw.
Stap 2: offerte
Hebben we de liftscenario’s volledig in kaart? Dan kunnen we samen een offerte opstellen. We kijken samen naar de laagst mogelijke kosten om het scenario goed te laten werken en natuurlijk ook de exploitatiekosten – zoals het vastrecht voor aansluiting van de bekabeling en de energiekosten.
Stap 3: bouwkundige optimalisatie
De lift is geen los stukje in een gebouw: de lift is er onderdeel van. Niet alleen voor gebruikers, maar ook op bouwkundig niveau. Stel: we installeren 2 liften naast elkaar. Vaak wordt er dan een scheidingswand geplaatst. Terwijl dat helemaal niet nodig is. Een stalen tussenwand voldoet dan ook. En dat scheelt enorm in de kosten. Wij denken daarom ook op dat gebied met je mee.
Stap 4: opdracht
Wanneer we de functionaliteiten, scenario’s en bouwkundige optimalisatie in beeld hebben, komen we tot de opdracht. We spreken niet alleen de kosten af, maar ook enkele juridische zaken. Denk maar aan de afbakening van verantwoordelijkheden. Wie doet wat? En wie doet wat niet? Wij kunnen bijvoorbeeld de rol van nevenaannemer of onderaannemer op ons nemen.
Stap 5: realisatie
Als we alle plannen gereed hebben, kunnen we aan de slag met de installatie van de lift. Ook daarin denken we met je mee. Soms kunnen we de lift vroeg in het bouwproces installeren, zodat de lift al gebruikt kan worden voor het vervoer van bouwpersoneel en materiaal. Omdat wij onze liften zelf in onze eigen fabriek bouwen, kunnen we ze in hun geheel leveren. Dat scheelt enorm aan tijd, ruimte en afval tijdens het bouwproces – waardoor je sneller en gemakkelijker je gebouw kunt opleveren. Inclusief de beste lift, voor de beste prijs, met het grootste gebruiksgemak.
Meer weten over onze liften? Bekijk dan eens onze verschillende liften en hun toepassingen.