KPN stopt met analoge telefoonverbindingen. Wat betekent dit voor jouw lift?

In geval van een liftstoring is het belangrijk dat iemand die vastzit in een lift snel hulp kan inroepen. Daarom zijn nieuwere liften standaard uitgerust met een spreek-luisterverbinding. In geval van nood maakt iemand met een druk op de knop direct contact met een hulpverlener.

Tegenwoordig hebben veel spreek-luisterverbindingen een digitale GSM-verbinding, maar sommige liften zijn nog afhankelijk van een vaste lijn. Wanneer KPN stopt met het ondersteunen van deze analoge telefoonverbindingen, komt jouw lijn te vervallen. Wat betekent dit voor jou? Je lift wordt afgekeurd, waardoor je liftfunctie vervalt. Zonder een werkende spreek-luisterverbinding mag een lift namelijk niet in gebruik zijn.

Maakt jouw lift nog gebruik van een analoge telefoonlijn? Geen zorgen, je kunt de verbinding laten ombouwen naar GSM. Neem contact met ons op via het contactformulier. Vink aan dat het om een renovatie/modernisering gaat, en noem bij Vraag/Opmerking de GSM-ombouw. We komen zo snel mogelijk bij je terug!

Goed om te weten: nieuwe liften leveren wij alleen nog met een GSM-verbinding. Zo heeft jouw lift altijd een betrouwbare telefoonverbinding, ook in de toekomst.

Liften Nigerdreef Overvecht (Utrecht) vervangen voor MOVE corporatieliften

Het project startte in juli 2020 met de eerste gesprekken waarin werd bepaald welke lift de oude ging vervangen. Op locatie is gekeken naar de mogelijkheden en op basis daarvan is de keuze gemaakt voor de MOVE corporatielift. “Binnen woningcorporatie Portaal is op deze locatie gekozen voor de MOVE corporatielift. Dit type lift is opgebouwd uit universele componenten die vrij verkrijgbaar zijn op de markt.” Een groot voordeel volgens Linda Rebel, Adviseur Inkoop en Contracten bij Portaal: “Bij een defect zijn onderdelen sneller en beter verkrijgbaar. We verwachten daarom dat de lift korter stilstaat dan een ander type lift.”

Positieve impact op bereikbaarheid en veiligheid

In april 2021 is de eerste lift verwijderd en een maand later is de eerste nieuwe lift geplaatst. In iedere portiek zijn 6 nieuwe MOVE corporatieliften geplaatst door middel van liftvervanging. Deze zijn doorgetrokken naar de begane grond. Petri Bosch, Projectmanager Portaal: “De ruimte in de schacht is nu optimaal gebruikt, waardoor er een grotere en diepere lift is geplaatst waarin ruimte is voor een brancard in (semi)-zithouding.” Voorheen paste er geen brancard in de lift, waardoor sommige bewoners door de brandweer naar beneden werden getakeld. Door de verbeterde bereikbaarheid van de lift, is dit een grote vooruitgang voor de bewoners en heeft het een positieve impact op hun veiligheid.

Goede samenwerking tussen verschillende partijen

De samenwerking tussen Mitsubishi Elevator Europa, BAM en RECO (voor de noodliften) is goed verlopen. Door steeds te blijven overleggen en elkaar op de hoogte te houden, kon er indien nodig op tijd worden bijgestuurd. Zo was er in het begin nog even wat onduidelijkheid met RECO over de herstelwerkzaamheden aan de tijdelijk geplaatste noodlift. Al snel werd daar een weg in gevonden en zijn er concrete procesafspraken gemaakt. “Zo is het voor de komende projecten nog duidelijker wie verantwoordelijk is voor welke storing. Dit heeft het proces alleen maar verbeterd. De storingsmonteurs van Mitsubishi en RECO hebben elkaar continue geholpen en kennis en ervaring gedeeld,” voegt Rebel toe.

Tevreden met het eindresultaat

“Als liftadviseur ben ik tevreden met het eindresultaat,” aldus Imro Garcia van Pi-liftconsultants. “Vooral nu door de aanpassing een brancard in (semi)-zitstand in de lift kan. Dit had niet gekund zonder de medewerking van ambulancepersoneel, die een brancard ter beschikking stelde om zo de minimale maten te bepalen.”

En ook Richard van Es, projectleider vanuit Mitsubishi Elevator Europe is zeer tevreden over het proces en eindresultaat. “Door een goede voorbereiding en detailafstemming is procesrust ontstaan en zijn wij in staat geweest om de voor ons gebruikelijke kwaliteit te kunnen voorzien.”

Meer informatie over liftvervanging Meer informatie over de MOVE corporatielift

MEE gelooft in kwaliteit en dienstverlening, zónder technisch protectionisme

Open-source; software zonder protectie

De software in universele liftbesturingen is ‘open-source’. Dit betekent dat er gebruik wordt gemaakt van een algemene taal die andere liftcomponenten gemakkelijk begrijpen. Hierdoor is een verbinding met de andere liftcomponenten zo gelegd, zonder dat daar veel werk, moeite en afstemming bij komt kijken. Een vrij verkrijgbaar besturingssysteem vervangen in een lift verloopt hierdoor snel en soepel, want het is makkelijk te integreren met de andere liftcomponenten.

Veranderende marktbehoefte

Vanuit de markt is er steeds meer vraag naar en behoefte aan vrije toegankelijkheid van componenten en open source besturingssystemen. Projectontwikkelaars, woningbouwcorporaties en andere liftgebruikers willen zich niet langer binden aan één partij. Adviseurs van deze organisaties raden tegenwoordig sterk aan om open source software te gebruiken. Ook in aanbestedingen is de eis van open source software en vrije toegankelijkheid van componenten vaker regel dan uitzondering.

Een voorbeeld van een aanbesteding met de vraag naar open source software en vrije toegankelijkheid van is die van woningbouwcorporatie Portaal in Utrecht. Zij kozen heel bewust voor een alternatief op de standaard concepten, namelijk de MOVE. Onze nieuwe standaard lift die gebruik maakt van vrij verkrijgbare componenten zonder technisch protectionisme.

Standaard lift volgens open protocol

Mitsubishi Elevator Europe is een van de weinige spelers in de markt die deze lift aanbiedt en is uniek door eigen productie en assemblage in Nederland. Daarnaast zijn in de MOVE componenten toegepast die passen binnen het Duitse open protocol CANopen-lift. Een werkgroep in Duitsland ontwikkelde een open protocol, waarbij de communicatie via componenten verloopt op een gestandaardiseerde manier. Dankzij het open protocol van de MOVE zijn componenten snel en eenvoudig toepasbaar op deze lift.

De MOVE is nu ook afneembaar binnen ons M-Use® gebruiksmodel.

De toekomst en optimalisatie van liften door middel van data

Volgens Ronald Koedam is het verbinden van de data van de lift met andere installaties in het gebouw de toekomst. “Op deze manier creëren we échte slimme gebouwen en voegen we meer waarde toe aan liftservices. We staan echter wel voor een uitdaging. We moeten er namelijk voor zorgen dat we voor alle installaties in het gebouw hetzelfde platform gebruiken, zodat hier op een goede manier gebruik van kan worden gemaakt.” Ronald Koedam ziet een mooie toekomst voor zich en komt dan ook met een oplossing. “In plaats van een lift te verkopen tegen de laagste prijs met een hoog vervangingsratio, moeten we onze data opnemen in onze productlijnen en diensten om zo optimale verticale mobiliteit te bereiken.”

“Niet alleen data voor het optimaal inzetten van mens, materiaal en middelen is een thema. Ook een doordachte dienstverlening, die gekoppeld is aan andere informatiebronnen levert uiteindelijk voor de gebruikers een optimale leefomgeving. Het gaat niet meer om de individuele onderdelen, maar de samenhang en verbinding tot één geheel.”

Download het e-book gratis om deze en de vele andere bijdragen te lezen.

MOVE in M-Use®: duurzaamheid in het kwadraat

C2C-certificaat

De MOVE lift is een voordelige, machinekamerloze lift van hoge kwaliteit. De lift is volledig ontworpen volgens de cradle-to-cradle (C2C) filosofie en beschikt over het officiële C2C-certificaat. Deze certificering toont een gesloten kringloop van materialen aan. Hiermee is Mitsubishi Elevator Europe de eerste leverancier ter wereld met een C2C gecertificeerd lifttype.

De MOVE is gebaseerd op een LEAN ontwerp- en productieproces. Hierdoor heeft de lift een zeer lage milieu impact. Voor de productie van de lift worden ruim 25% minder grondstoffen gebruikt dan bij een gemiddelde productie. Daarnaast is de MOVE zo ontworpen dat alle onderdelen gemakkelijk gedemonteerd kunnen worden, onder andere volgens het ‘niet-lassen, niet-lijmen’-principe. Zo is hergebruik van materialen en componenten nog gemakkelijker.

MOVE in M-USE®

Door de MOVE binnen het M-Use® gebruiksmodel af te nemen, kies je voor een duurzaam product én gebruiksmodel. M-Use® is een uniek circulair gebruiksmodel voor liften, gebaseerd op pay-per-use en gerealiseerde liftprestaties: zo betaal je enkel voor service op basis van het daadwerkelijke gebruik. Hierdoor is de kwaliteit en het gebruik voor lange termijn gegarandeerd. De kern van M-Use® is de verlenging van de zogeheten value hill: materialen en componenten voor een langere levensduur gebruiken dan normaal.

Daarnaast worden binnen het M-Use® gebruiksmodel zoveel mogelijk onderdelen hergebruikt aan het einde van de levenscyclus. Is dit niet mogelijk, dan volgt recycling. Op een verantwoordelijke manier dragen we zorg voor alle onderdelen, tijdens de gehele contractperiode, maar óók daarna.

M-USE® in gebruik

Benieuwd wie je voorgingen met deze duurzame liftoplossing? Vorige maand ondertekende directeur Luc van der Berg van Wonen Meerssen het M-Use® contract voor woningcorporaties. Ook installeerde bouwbedrijf Kreeft als eerste de MOVE lift.

Primeur: Wonen Meerssen kiest voor M-Use® gebruiksmodel

Het ondertekenen van het contract vond plaats tijdens een ontspannen ochtend met veel humor en de nodige Limburgse vlaai en gezelligheid. Na de officiële ondertekening zijn Luc van den Bergh en Ronald Koedam in gesprek gegaan met projectcoördinatoren Erik Donders en Ron Bahnen van het bedrijfsbureau van Wonen Meerssen. Zij deelden hun positieve ervaringen met Mitsubishi Elevator Europe: “Mitsubishi is een partner die altijd meedenkt in het zoeken naar oplossingen. Natuurlijk waren er af en toe wel uitdagingen, maar we zijn altijd met elkaar in gesprek gebleven om tot een goede oplossing te komen.”

Woning Meerssen had tot vorig jaar nog nooit samengewerkt met Mitsubishi Elevator Europe. Hier kwam verandering in toen Wonen Meerssen advies inwon bij Liftintermediar over wat de beste oplossing zou zijn voor het vervangen van een lift bij een lopend renovatieproject. Uit het advies van Liftintermediar kwam Mitsubishi Elevator Europe naar voren als de beste partner voor dit project.

De samenwerking die hier vorig jaar uit voortkwam is door zowel Wonen Meerssen als door Mitsubishi Elevator Europe als positief ervaren en smaakte naar meer. Van den Bergh: “Vervolgens sprak Frans Gärtener (adjunct-directeur bij Wonen Meerssen) op een event Mitsubishi’s accountmanager Maarten Hillebrand. Hij vertelde hem over het M-Use® gebruiksmodel. Dat werd met enthousiasme ontvangen en hij heeft toen een uitnodiging gekregen om een vrijblijvende presentatie te komen geven. En zo is M-Use® een serieuze optie geworden voor Wonen Meerssen.”

Luc van den Bergh: “Ik ben verbaasd dat wij de eerste woningcorporatie zijn die het M-Use® gebruiksmodel gaan toepassen. Je kan het vergelijken met het leasen van een auto: alle zorgen worden je ontnomen voor een vaste prijs.”

“In vergelijking met traditionele koop heeft het M-Use® gebruiksmodel vele voordelen. Zo maakt het M-Use® gebruiksmodel gebruik van een robuust product met een lage storingsgevoeligheid en een egale financiële kasstroom. Dit betekent dat er bij dit model sprake is van een vastgesteld jaarbedrag waar alle kosten inzitten. Hierdoor zijn financiële verassingen voor ons als gebouweigenaar dus uitgesloten. Daarnaast worden we als gebouweigenaar wat betreft de liften voor de komende 20 tot 40 jaar compleet ontzorgd.”

Deze voordelen in combinatie met een goed advies van Liftintermediair hebben er voor gezorgd dat Wonen Meerssen heeft gekozen voor het M-Use® gebruiksmodel. Als Mitsubishi Elevator Europe zijn wij er trots op dat we 6 liften mogen leveren voor de renovatieprojecten van Wonen Meerssen en we hopen op een goede samenwerking nu en in de toekomst!

Van links naar rechts: Ron Bahnen (Wonen Meerssen), Samir Dadi (Mitsubishi Elevator Europe), Erik Donders (Wonen Meerssen), Luc van den Bergh (Wonen Meerssen), Ronald Koedam (Mitsubishi Elevator Europe) en Frans Gärtener (Wonen Meerssen) na de ondertekening van het contract.
Van links naar rechts: Ron Bahnen (Wonen Meerssen), Samir Dadi (Mitsubishi Elevator Europe), Erik Donders (Wonen Meerssen), Luc van den Bergh (Wonen Meerssen), Ronald Koedam (Mitsubishi Elevator Europe) en Frans Gärtener (Wonen Meerssen) na de ondertekening van het contract.

Corona-update: stickers en contactloos een lift besturen met je smartphone

Stickers met adviezen over veilig liftgebruik

Een lift is een kleine ruimte waar mensen vaak dicht op elkaar staan. Daarom stelde de Nederlandse vereniging voor liften en roltrappen (VLR) een aantal adviezen op over veilig liftgebruik in tijden van corona. Bijvoorbeeld 1,5 meter afstand houden en niet met meer dan 2 personen tegelijk in een lift. Wij volgen deze adviezen en maakten er een sticker van die onze monteurs bij jouw lift kunnen plakken. Zo weten de liftgebruikers in je gebouw hoe zij veilig de lift kunnen pakken. Uiteindelijk beperk je hiermee de risico’s voor de verspreiding van het coronavirus. De komende weken plakken onze monteurs de stickers bij de liften, bijvoorbeeld tijdens een onderhoudsbeurt. Helaas is het op dit moment niet mogelijk om de stickers te bestellen.

Contactloos een lift besturen met je smartphone?

De komst van het coronavirus was een onaangename verrassing, maar het heeft ons ook aan het denken gezet. Hoe kunnen we een liftervaring veiliger en hygiënischer maken? Eén van onze oplossingen is het contactloos besturen van een lift met je smartphone. Zo hoef je de liftknopjes niet meer aan te raken als je de lift neemt. Het besturen met een smartphone werkt als volg:

  1. Naast het liftknopje (buiten de lift) en op het bedieningspaneel in de liftkooi komen QR-codes te hangen.
  2. Wil je de lift nemen? Scan de QR-code met de camerafunctie of een QR-code app op je smartphone.
  3. Toets op je smartphone in of je naar boven of beneden wilt. De lift komt in beweging.
  4. Stap in de lift en scan de QR-code naast het bedieningspaneel.
  5. Toets op je smartphone in naar welke verdieping je wilt. De lift brengt je er heen.

Afgelopen week hebben we het smartphone besturingssysteem met succes getest in onze testtoren. Binnenkort bieden we deze functie aan als extra besturingsoptie voor onze nieuwe MOVE liften.

Meer informatie over veilig liftgebruik

Bekijk de meest gestelde vragen over liftgebruik en lees meer over onze diensten en service in tijden van corona.

Bekijk de corona-informatie

Bijzondere renovatie bij WTC Schiphol begonnen

Wat wordt er gerenoveerd?

Deze grote renovatie bestaat uit diverse werkzaamheden. Zo wordt er onder andere gewerkt aan:

  • Vervanging van de schakelkasten met frequentieregelaar
  • Vervanging van het kooi- en schachttableau
  • Vervanging van de snelheidsbegrenzer van de kooi en tegengewicht.
  • Vervanging van de spangewichten
  • Er wordt een nieuwe canbus draadboom opgehangen t.b.v. de schachtknoppen en een normale draadboom voor de rijrichtingspijlen bij de schachtdeuren.
  • Deurenrevisie (looprollen, kabels, contacten en ondergeleidingssloffen)

Een vreemde situatie

De renovatie bij WTC zal ongeveer 8 tot 9 weken gaan duren. ‘’We werken hier dagelijks met twee personen. Je kunt lekker doorwerken want het is niet alleen rustig op de weg maar ook op Schiphol. Het is eng stil hier, normaal gesproken werken hier 63.000 mensen, maar op dit moment is er bijna niemand aan het werk. Een vreemde situatie. ’’ Vertelt Henk Bender, Instelller reparatie renovatie.

Benieuwd naar meer renovatieprojecten? Bekijk onze pagina liftrenovatie of de referentiepagina.

Liftmonteurs toegevoegd aan lijst met vitale beroepen

Liftonderhoud en storingen verhelpen gaat door

Een liftstoring is vervelend en heeft een negatieve invloed op de bereikbaarheid van je gebouw. Mocht je onverhoopt te maken krijgen met een liftstoring? Dan hoef je je geen zorgen te maken. Onze liftmonteurs staan 24/7 voor je klaar en komen gewoon bij je langs om de storing zo snel mogelijk te verhelpen. Ook als er sprake is van een spoedgeval. Zo kun je ook in tijden van de coronacrisis blijven rekenen op onze hulp en service. Lees meer over onze service bij een liftstoring.

Veiligheid en gezondheid staat voorop

De Nederlandse overheid heeft verschillende maatregelen genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Eén van de adviezen is bijvoorbeeld om 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Onze liftmonteurs zijn dagelijks op pad en komen op verschillende locaties in het land. Uiteraard gebeuren de werkzaamheden conform de strenge richtlijnen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Dit betekent dat onze liftmonteurs bij een verkoudheid thuisblijven en dat we terughoudend zijn met klantcontact: geen handen schudden en op gepaste afstand van elkaar blijven. Zijn er daarnaast voor een gebouw aanvullende regels opgesteld in verband met de coronacrisis? Dan volgen onze monteurs deze richtlijnen uiteraard.

Benieuwd welke maatregelen Mitsubishi nog meer neemt rondom het coronavirus? Lees onze Corona-update van donderdag 16 maart.

Corona-update MEE

Aangezien liften in veel gebouwen behoren tot de cruciale infrastructuur voor het vervoeren van mensen en middelen, krijgen ook wij in dit kader in toenemende mate vragen over de gevolgen van Corona op onze diensten en aanlevering van reserve onderdelen. Middels dit bericht willen wij iedereen hierover graag informeren en zoveel als nu mogelijk geruststellen.

Inzetbaarheid van onze medewerkers

In lijn met de meest actuele richtlijnen van overheden en geldende instanties, neemt Mitsubishi wereldwijd diverse maatregelen om haar medewerkers, klanten en partners te beschermen tegen besmetting. In dit kader worden evenementen, zakenreizen en bijeenkomsten (zelfs met kleine hoeveelheden mensen) zoveel als mogelijk voorkomen of, waar mogelijk, telefonisch/online gehouden. Tevens zijn er op onze verschillende vestigingen diverse hygiëne- en preventiemaatregelen genomen.

Voor de medewerkers op ons hoofdkantoor in Veenendaal geldt dat deze, conform de richtlijnen van het RIVM, voor het overgrote deel vanuit huis werken. Medewerkers waarvoor dit niet mogelijk is voeren werkzaamheden zoveel mogelijk uit zonder collega, dit om eventuele besmetting te voorkomen.

Wij monitoren dagelijks ziekmeldingen en zullen bij twijfel ons personeel direct contact laten opnemen met de daarvoor betrokken instanties. Inzake deze ziekmeldingen kunnen wij in ieder geval aangeven dat wij binnen onze organisatie vooralsnog geen meldingen hebben ontvangen met de symptomen van het COVID-19 virus.

 

Bereikbaarheid van onze klantenservice en adviseurs

Vanzelfsprekend is onze klantenservice nog steeds 24 uur per dag telefonisch goed bereikbaar om vragen te beantwoorden of storingsmeldingen af te handelen.

Onze verkopers en (technisch) adviseurs zijn telefonisch en per mail tevens goed te bereiken. Voor afspraken of opnames op locatie zal per geval kritisch moeten worden gekeken wat op korte termijn de mogelijkheden zijn dan wel noodzakelijk is. Zoals je van ons gewend bent, zijn wij hierin altijd bereid met jou mee te denken, mits hiervoor geen onnodige gezondheidsrisico’s worden genomen. In ieders belang vragen hiervoor jouw begrip.

 

Onze onderhoud- en storingsmonteurs

Onze onderhoud- en storingsmonteurs voeren t/m 6 april ‘gewoon’ het geplande onderhoud uit. Tevens zijn onze responsetijden bij storingen en/of opsluitingen ‘gewoon’ zoals jij die van ons gewend bent. Hiermee ben jij dus ook in deze tijden verzekerd van een van de snelste responsetijden van Nederland.

 

Levering reserve onderdelen

Op dit moment hebben wij van liften in ons onderhoudsportfolio nog voldoende reserve onderdelen op voorraad. Zodoende kunnen wij onze kwaliteit van dienstverlening op het hoge niveau houden dat jij van ons gewend bent.

Tevens onderhouden we op dagelijkse basis nauw contact met ons moederbedrijf in Japan evenals onze verschillende Europese toeleveranciers. Op basis hiervan kunnen wij op dit moment stellen geen enkele aanleiding te hebben om problemen met betrekking tot levering van reserve onderdelen en/of personeel te voorzien.

 

Vragen?

Natuurlijk zijn ook wij afhankelijk van de laatste Corona-ontwikkelingen, maar wij verzekeren jou dat wij al het mogelijke doen om eventuele problemen in een vroeg stadium te herkennen c.q. te voorkomen en (gezondheid)risico’s te minimaliseren. Mocht er aanleiding voor zijn, dan zullen wij jou hierover natuurlijk direct informeren.

Heb je voor nu nog vragen/opmerkingen n.a.v. dit bericht? Neem dan gerust contact met ons op via de reguliere weg.