Op de Zuidas is Amsterdam staat Circl. Een circulaire lift in een circulair gebouw.
ABN AMRO eerste bank ter wereld met circulaire lift
Grotere bedrijven krijgen steeds vaker duurzaamheid op de planning. Dat het nooit te laat is om als bedrijf voor duurzaamheid te kiezen, heeft ABN AMRO bewezen. De bouw van het nieuwe paviljoen voor de deur van het hoofdkantoor van de bank aan de Amsterdamse Zuidas moest worden stopgezet. Per direct. Zelfs toen de bouwput al was gegraven, werd het roer compleet omgegooid. Deze stap heeft geleid tot een nieuw duurzaam circulair paviljoen van ABN AMRO, genaamd Circl. ABN AMRO mag zichzelf hiermee de eerste bank ter wereld noemen met een circulaire lift.
“Zomer 2015. Even twijfelt Hans de Jong voordat hij op ‘versturen’ drukt. De tekst van zijn e-mail is kort, eenduidig, simpel. Maar de consequenties zullen enorm zijn. Veel mensen gaan boos worden, misschien zelfs wel in paniek raken. Planningen zullen in de war geschopt worden. Budgetten niet gehaald. Investeringen afgeschreven. Het gaat om veel geld, grote belangen.” zo begint de proloog over de Making Of van Circl.
Waarom koos ABN AMRO nu juist voor Mitsubishi Elevator Europe?
“Vanuit ABN AMRO willen we de circulaire economie een impuls geven. M-Use® past daar goed in omdat componenten ook na gebruiksfase in het systeem(kringloop) blijven.” Aldus Erwin van Baar Senior Procurement Consultant bij ABN AMRO”
M-Use® is een uniek circulair model voor liften waarbij afgerekend wordt op gebruik, dit zorgt voor de hoogste kwaliteit op lange termijn.
Met M-Use® streven wij niet alleen een duurzamere inzet van mensen en middelen na, ook dragen verschillende toepassingen direct bij aan levensduurverlenging van de circulaire lift. Een van deze toepassingen is het gebruik van sensoriek en slimme technologie waardoor de lift onderhouden wordt op basis van het daadwerkelijke gebruik.
NRC Handelsblad schreef: Een van Van Heels favorieten is de lift: „Die is niet van ons, die is nog steeds van Mitsubishi. Wij betalen per rit. Het gaat om gebruik, niet om bezit.”
Dit zorgt niet alleen voor meer effectiviteit en efficiëntie in de dienstverlening, maar komt tevens de levensduur van de lift ten goede daar er gerichter op component niveau wordt gewerkt. In het verlengde hiervan werken wij er hard aan zo veel mogelijk componenten te recyclen en hergebruiken.
“Sinds 1970 hebben we het energieverbruik maar liefst 70% teruggebracht. Ons streven is volledig CO2 neutraal te werken” Evert Visser Directeur Mitsubishi Elevator Europe.”
Wat levert het ABN AMRO dan op?
- Bijdrage aan een circulaire economie en daarmee een duurzame toekomst
- Lage initiële investering
- Gegarandeerde hoogwaardige dienstverlening
- Betaling per verticale beweging
- Bespaard gemiddeld €15.000 over de levensduur van een lift
M-Use®, het ontbrekende puzzelstukje voor het ABN AMRO paviljoen
Waar de groeiende consumptiemaatschappij een steeds grotere belasting vormt voor de aarde en haar bronnen zien we ook een trend dat producten een steeds kortere levensduur hebben. Het zogenaamde design-for-failure principe is hier een goed voorbeeld van, waarbij het normaal is geworden om bijvoorbeeld een smartphone na twee jaar te vervangen. Wij streven er met de circulaire lift M-Use® naar, om de beste en meest duurzame verticale mobiliteitsoplossing te realiseren.
Hoe circulair is het paviljoen Circl?
Het paviljoen bestaat uit vrijwel alleen maar gerecyclede producten, zoals spijkerbroeken die dienen als geluidsdemping of barkrukken uit de kantine van voetbalclub FC Oss. Zelfs aan de duurzaamheid van de lift is gedacht! In samenwerking met Mitsubishi Elevator Europe heeft ABN AMRO haar paviljoen voorzien van een circulaire lift genaamd M-Use®. Wij zijn dan ook zeer verheugd met deze wereldprimeur.
Van 6 tot 9 september vindt de feestelijke openingsweek plaats op de Zuidas te Amsterdam. Zo kun je vrijblijvend genieten van verschillende lezingen, debatten, kunst en optredens van onder andere Jungle by Night, DJ Isis en Karin Bloemen. We hebben een uitgebreid artikel over de circulaire hotspot Circl van ABN AMRO geschreven met meer informatie over de onderdelen van circulariteit en wat er te beleven is.