Liftinsight: Duurzaam is niet duur
Liftinsight bracht onlangs het e-book ''Duurzaam is niet duur'' uit. Hierin lees je onder andere een interview met Evert Visser, algemeen directeur bij Mitsubishi Elevator Europe. Hoe kijkt hij aan tegen de huidige lift-industrie en wat verwacht hij in toekomst op het gebied van onder meer IoT, duurzaamheid en circulariteit.
Volgens Evert Visser, Managing Director bij Mitsubishi Elevator Europe, is de liftindustrie eigenlijk vooral blijven hangen in het streven naar lage initiële kosten. “Hoe kunnen we zo efficiënt mogelijk een nieuwe lift plaatsen. Met name na de crisis van 2008 is hier veel en hard aan gewerkt door alle producenten. Op zich is dit een goed streven en een prima activiteit. Er is echter wel een keerzijde. Als we uitsluitend naar initiële kosten kijken, dan is het gevaar aanwezig dat de kosten van exploitatie stijgen. Ik denk dat veel eigenaren dit herkennen. Ik pleit voor hoogwaardige producten met een hoge bedrijfszekerheid. Zo is het mogelijk om niet alleen oog te hebben voor de kosten bij de aanschaf maar ook tijdens de levensduur.”
Wat ik interessant vind aan Mitsubishi, is dat Japanners producten ontwikkelen die niet mogen falen. Je ziet dat ook in de automotive sector. Waar anderen adverteren dat ze de hoogste monteursdichtheid hebben, wat een gevoel van zekerheid moet geven maar eigenlijk veel-zeggend is, kiest Mitsubishi voor kwaliteit en buigt niet voor de prijsdruk. Mitsubishi toont aan dat kwaliteit zich op een andere manier terugbetaalt. Eigenzinnig! Dat geldt ook voor Evert.
Met hem sprak ik al over IoT voor ik ermee begonnen was. Daarom laat ik hem graag aan het woord.
“Dit dilemma wordt mede in stand gehouden doordat er bij coöperaties en ook bouwers, veel focus ligt op de kosten van het bouwproject op zich maar minder op de exploitatie, hoewel ik wel een verandering merk. Vooral corporaties willen tegenwoordig liften die niet gebonden zijn aan een producent zodat men onafhankelijk overal het onderhoud kan neer-leggen. De achtergrond van deze vraag is dat men voorspelbaar onderhoud wil hebben en zekerheid over kosten. In mijn ogen is de oplossing van zo’n universele lift suboptimaal. Daar zijn betere oplossingen voor.
De huidige beoordeling van service is nog veel gericht op de vraag of je het aantal bezoeken hebt waargemaakt en hoeveel tijd je hebt op-gemaakt. Ik denk dat we meer naar commitment moeten. We spreken een Service Level Agreement (SLA, diensten niveau overeenkomst) af. Wij als servicepartij verzorgen dit en de gebruiker is blij. Het aantal bezoeken en de besteedde tijd is geen garantie voor goed onderhoud en hoge bedrijfszekerheid.”
Hoe zit de eigenaar daar nu in?
“Wij merken dat grotere investeerders maar ook de VvE’s echt wel meer en meer oog heb-ben voor transparantie, de TCO (Total Cost of Ownership) benadering. Voor bouwers is dit nog een lastig ding. Toch zie ik bijvoorbeeld bij grote investeerders als ASR en AM, dat zij daar echt wel oren naar hebben. Het doel is om op lange termijn efficiëntie te bereiken. Zij doen dat uit duurzaamheidsmotieven. Bij VvE’s zijn de kosten meer leidend. Ik ben wel hoopvol gestemd dat ook de huidige crisis ons weer met beide benen op de grond zet. Een lift in een gebouw is van cruciaal belang. Niet voor niets is de liftmonteur op de lijst met cruciale beroepen geplaatst. Verticaal transport in een gebouw als een ziekenhuis is van bijzonder belang. Ook het aantal storingen en het kunnen voorspellen van eventuele slijtage.”
Evert, wat zou er naar jouw idee moeten veranderen?
“Elke aanschaf van een lift moet naar mijn idee gepaard gaan met een lange garantie van bijvoorbeeld 10 jaar. Natuurlijk inclusief alle vervangingen en afgestemd op gebruiksintensiviteit. Zo worden kosten voor aanschaf en gebruik eerlijk naast elkaar gezet en is er op deze manier een helder beeld van deze kosten.”
“Je hebt gelijk. Ik ben gestopt daarover te praten omdat veel mensen hierin niet meekomen. Uit de KPMG-analyse blijkt echter dat kosten en bijvoorbeeld CO² uitstoot samenlopen. Laat ik een voorbeeld noemen. Als bij een gewone lift een regelaar na vijf of zeven jaar defect raakt moet er een monteur heen, er moet een nieuwe regelaar geproduceerd worden en getransporteerd. De monteur moet de lift ombouwen omdat de nieuwe regelaar toch niet één op één kan worden uitgewisseld. Dat zijn allemaal kosten, maar de kosten lopen parallel met CO² uitstoot.”
Wat is de bijdrage van Mitsubishi aan duurzaamheid?
“Wij ontwikkelden M-Use®, een model waar zelfs het eigenaarschap bij de leverancier blijft en de gebruiker enkel betaalt voor het gebruik. Alle kosten worden hierin in een vooraf overeengekomen jaarbedrag meegenomen voor een periode van 20 jaar. Er zijn slechts een paar variabelen. Eén daarvan is het aantal ritten dat per jaar wordt gemaakt. Wij gaan in ons mo-del zover dat wanneer wij meer uitval hebben dan overeengekomen, wij een boete betalen naar de eigenaar. Een echte SLA. Om even op duurzaamheid in te gaan, wij hebben een analyse gemaakt van alle voorkomende verstoringen en nadelige effecten zoals CO² uitstoot, niet in gebruik zijn van de lift en dus wachttijden. We hebben dit door KPMG uit laten voeren in een True Value Analyse. Voor ons geen verrassing maar op langere termijn is deze oplossing niet alleen voordeliger maar ook voorspelbaar.”
Wat vind je, is het duurzaam om een lift te slopen om er een nieuwe in te zetten?
“In principe niet. Toch pleit ik ervoor om breder te kijken. Het is niet duurzaam om een oude lift in stand te houden met 15 storingen per jaar waarbij de monteur telkens moet komen om onderdelen te vervangen die uit Zuid Europa komen, en vervolgens de oude onderdelen weer af moet voeren. Daarbij draagt de komst van een monteur met zijn gereden kilometers niet bij aan vermindering van milieubelasting. Dan komt het moment dat vervangen duurzamer is. Zeker als we de ‘oude’ onderdelen en/of materialen van de vervangende onderdelen die nog bruikbaar zijn, in het magazijn opslaan voor hergebruik om andere liften mee in stand te houden.”
Een nieuwe Mitsubishi lift moet uit Azië komen, is dat duurzaam?
“Dat is één van de zwakkere punten uit ons model. Daarom hebben we KPMG gevraagd om dit aspect mee te nemen in de True Value Analyse. Over de lange termijn komen we beter uit dan gemiddeld. Overigens gebruiken we ook meer materiaal omdat onze liften zwaarder zijn. Echter gaan ze aanzienlijk langer mee. Op een termijn van 20, 30 jaar en langer zal je zien dat de geleverde kwaliteit de totale kosten en uitstoot verlaagt. Dat wijst het genoemde onderzoek uit.”
Wat is je argument tegen het feit dat Mitsubishi liften moeilijk zijn te onderhouden?
“Er is geen verbod op het onderhouden van Mitsubishi liften door anderen. Ik ken concullega’s die veel kennis hebben van ons product en dit prima kunnen onderhouden en tevens complexe vervangingen kunnen uit-voeren. Feit blijft dat onze liften complex zijn. Spare parts zijn vrijwel alleen via ons beschikbaar. Echter leveren we aan iedereen de onderdelen en kunnen we ook ondersteuning verlenen.
Onderhoud aan onze liften valt of staat bij het trainen en je verdiepen in het product. Daarom worden onze monteurs door onszelf getraind binnen onze technische liftopleiding.”
Kun je ons in het kader van duurzaamheid een aansprekend project noemen?
Zonder twijfel zegt Evert: “Het WTC Amsterdam. Daar hebben we al 50 jaar ervaring met onze liften. En na uitgebreid onderzoek heeft CBRE (de opdrachtgever red.) besloten te kiezen voor M-Use® als uitbreiding. Dit bleek ook voor hen de meest efficiënte oplossing. Dat zegt veel.”
Wat is jouw mening over IoT in z’n algemeenheid en Liftinsight in het bijzonder?
“Every business is an IT business. De huidige situatie rond corona maakt helder dat internet en vooral het gebruik hiervan ons in staat stelt om vanuit huis door te werken. Als 15 tot 20 jaar geleden een dergelijke situatie zich had voorgedaan zouden we met elkaar een veel groter probleem hebben om veel van ons werk thuis voort te zetten. Dit geldt ook voor de ge-hele servicemarkt. De in het veld geplaatste installaties behoeven onderhoud welke is afgestemd op het gebruik en op de juiste wijze moet worden uitgevoerd. En dit zo efficiënt mogelijk waarbij er zo min mogelijk verstoring bij de gebruiker optreedt. Naast de eerder ge-noemde techniek die uitgelegd moet zijn op het gebruik, is het dus van belang om te meten wat er gebeurt. Bij een lift het aantal bewegingen van de lift maar ook specifiek van de deur enzovoorts. IoT maakt dit mogelijk. Het plaatsen van sensoren, het verbinden met database en het analyseren is gewoon geworden. Niet enkel in de lifttechniek. Dit wordt overal gedaan. Dit helpt ons om kosten-efficiënt waar-de toe te voegen voor de gebruiker. Weinig storingen is goed voor de gebruiker maar ook voor de onderhoudende partij, vooral als zij een SLA zijn overeengekomen.
Liftinsight heeft dit concept, dit idee, volle-dig omarmt om met name de installed base uit te rusten met slim geplaatste sensoren. Het feit dat dit volledig onafhankelijk gebeurt van de besturing maakt het heel krachtig. Geen enkele koppeling maar echt als een add-on te plaatsen. Voor de Nederlandse markt een potentieel om 80-90.000 units te monitoren maar niet alleen dit. Hier actie op nemen door gebruik van mogelijkheden die er zijn zoals voorspellingen kan een wezenlijke bijdrage leveren in het verbeteren van de performance van de lift met efficiënte inzet van tijd en middelen.”
Wat is jouw advies aan de lezer?
“Ik zou willen zeggen: heb oog voor échte duurzaamheid die verder gaat dan alleen de energiemeter. Kijk ook naar andere ‘vervuilers’ zoals vervangingen, storingen en wachttijden van gebruikers. Deze veroorzaken in sommige gevallen meer vervuiling dan het kleine beetje energie wat toch al door een zonnepaneel of windmolen is opgewekt. Door te focussen op het gebruik van moderne digitale technieken zoals Liftinsight levert, kunnen we meer duurzame en kosten efficiënte installaties ontwikkelen met een hogere beschikbaarheid.”
Evert Visser is Managing Director bij Mitsubishi Elevator Europe sinds 2013 en werkt hier al sinds 1993. Mitsubishi is een multinational die bekend staat om de excellente kwaliteit van liften.
Dit artikel is afkomstig uit het E-book ”Duurzaam is niet duur” van Liftinsight.
Het volledige e-book is hier te downloaden.