Liftmodernisering: een uitdagend project in de Millennium Tower
In het iconische kantoorpand met 24 verdiepingen werkte Mitsubishi Elevator Europe onlangs aan een grootschalige liftmodernisering. We hebben de bestaande liften voorzien van nieuwe besturingssystemen, waarmee de snelheid en betrouwbaarheid werden verbeterd. Projectleider Patrick en Insteller Henk vertellen over de uitdagingen en successen van dit bijzondere project.
Liften met een snelheid van 6 meter per seconde
De bestaande liften in de Millennium Tower Amsterdam zijn oorspronkelijk van een andere producent en gaven veel storingen. Soms wel drie tot vier keer per week. Dat leidde tot frustratie bij gebruikers. Mitsubishi heeft dit opgelost door de liften te voorzien van een nieuw Kooitableau (bedieningspaneel), besturingssysteem en nieuwe drukknoppen. Ook de bedrading in de schacht en machinekamers zijn vervangen. De grootste upgrade was de snelheid van de liften.
In totaal hebben we acht liften gemoderniseerd, waarvan vier liften met 13 stopplaatsen en een snelheid van drie meter per seconde. En vier liften met 24 stopplaatsen die zes meter per seconde halen. “Het was voor ons de eerste keer dat we zulke snelle liften installeerden,” vertelt Henk. “De liften gaan met zes meter per seconde omhoog en omlaag, wat neerkomt op een snelheid van ongeveer 22 km/u,” vult Patrick aan. Dat is uitzonderlijk snel. Gemiddeld hebben liften namelijk een snelheid van 2,5 meter per seconde.
Een goede samenwerking is de sleutel tot succes
De oorspronkelijke leverancier bleek de juiste besturingsoplossing niet te kunnen leveren, waardoor middenin de ontwikkelfase de overstap gemaakt moest worden naar een nieuwe leverancier. Dit bracht de nodige uitdagingen met zich mee. Het project werd voorgezet in samenwerking met een leverancier uit Duitsland. “Het was de eerste keer dat wij met hun samenwerkten, dus het opbouwen van een band was ook belangrijk,” vertelt Patrick.
“De besturingen van de liften waren gebaseerd op de regelingen van de vorige leverancier en moesten worden omgebouwd naar de nieuwe regelingen. Dat heeft bij de eerste lift aardig wat voeten in de aarde gehad,” laat Patrick weten. Omdat de werknemers van de Duitse leverancier een aantal dagen bij ons op locatie moesten zijn om te programmeren, verbleven zij in een hotel. Henk vult aan: “Ik ben die dagen ook in het hotel verbleven. Zo hadden we nauw contact met de leverancier en konden we een goede werkrelatie opbouwen.” Dit wierp al snel zijn vruchten af: de tweede lift werd een stuk sneller opgeleverd dan de eerste. “Dit soort situaties vragen om een goede planning en flexibiliteit,“ vertelt Patrick.
Ook Henk kwam voor de nodige uitdagingen te staan tijdens het project. “Op een gegeven moment stonden vier liften stil vanwege een datacommunicatieprobleem, terwijl iedereen in het pand naar beneden wilde voor de lunchpauze. Dat was wel even een stressmoment en tegelijkertijd ook een leermoment. Gelukkig hebben we het snel opgelost met de leverancier.”
Een mooi resultaat
Het was een uitdagend project, waarbij de sterke samenwerking tussen Henk en Patrick uiteindelijk tot een goed resultaat heeft geleid. Henk vertelt: “Patrick en ik zijn goed op elkaar ingespeeld en begrijpen elkaar. Dat werkt fijn.” Ook de samenwerking met de nieuwe leverancier was waardevol en voor herhaling vatbaar. Dankzij hun product zijn de liften razendsnel en voorzien van een terugvoedingseenheid, die energie teruglevert aan het elektriciteitsnet tijdens het afremmen. Een duurzame oplossing waardoor de klant extra kosten bespaart.