Een lift moderniseren? Bekijk de 12 stappen en ontdek wat er gebeurt vanaf de aanvraag tot en met de oplevering van de vernieuwde lift.
Liftrenovatie: zo informeer je de bewoners
Liftrenovaties zijn nodig en onvermijdelijk. Een renovatie bestaat uit liftmodernisering of liftvervanging. Afhankelijk van het type lift en de gebruiksbehoeften. Wat er ook precies moet gebeuren: de renovatie heeft impact op de bewoners. Hoe informeer je over een liftrenovatie? En wat is daarbij belangrijk? We geven vijf tips.
Tip 1: communiceer tijdig over de liftrenovatie
Bewoners hebben behoefte aan duidelijkheid. Communiceer dus tijdig over een liftrenovatie. Wat is tijdig? Twee tot drie maanden van tevoren. Dan zijn de bewoners goed voorbereid en voorkom je lastige situaties. Erg vervelend als een bewoner net zijn verhuizing heeft gepland op de dag(en) van de renovatie.
Tip 2: leg uit wat er precies gaat gebeuren en wanneer
Creëer begrip. Liftrenovaties zijn immers ook in het belang van de bewoners zelf. Leg (kort) uit:
- wat er precies gaat gebeuren tijdens de renovatie
- op welke dag(en) en uren de lift buiten gebruik is
- welke huisnummers en/of verdiepingen het betreft
- wie de renovatie uitvoert
Het is voor bewoners vervelend als de personenlift tijdelijk buiten gebruik is. Durf dit te benoemen. En wat als er plotseling iets ernstigs gebeurt ten tijde van het onderhoud? In noodsituaties is het natuurlijk niet gewenst om de lift te gebruiken. Toch kan het geen kwaad nogmaals de beste vluchtroute aan te stippen. Het kan net nodig zijn.
Tip 3: geef alternatieven als dat mogelijk is
Heeft het complex meerdere personenliften? Wellicht zijn niet alle liften tegelijk buiten gebruik. Maak dit overzichtelijk voor de bewoners. Daarmee voorkom je verrassingen. Zeker in deze tijden, waar veel mensen thuis zijn en (grote) producten kunnen laten bezorgen.
Is er één personenlift? Geef alternatieven als het mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een trappenklimmer. Of stel voor om de jongere bewoners de ouderen te laten helpen met het tillen van de boodschappentas. Mocht dit een keer niet lukken, dan zijn onze monteurs vaak bereid even een handje te helpen.
Tip 4: gebruik communicatiekanalen die passen bij de bewoners
Kies communicatiekanalen die binnen het complex voor de hand liggen. Bijvoorbeeld een brief, het prikbord in de welkomsthal of een e-mail. Of alle drie. Overdaad schaadt in dit geval meestal niet. Hoe dan ook: zorg in ieder geval dat de informatie bij iedereen terecht komt. Een open deur, maar enorm belangrijk.
Tip 5: wees bereikbaar in de weken voor en tijdens de liftrenovatie
Voor de ene bewoner zal de liftrenovatie weinig problemen opleveren. Voor een ander kan het lastiger zijn. Wees bereikbaar voor vragen. Noem een contactpersoon, telefoonnummer en vertel wanneer de contactpersoon bereikbaar is.
Meer informatie over de communicatie rondom een liftrenovatie
We hebben veel ervaring met liftrenovaties en helpen je graag. Bij vragen kan je terecht bij onze afdeling liftrenovatie.
Neem contact opInformatie over liftrenovatie in het algemeen
We geven tijdig aan als er een liftrenovatie aan zit te komen. Dit kan al een aantal jaar van tevoren zijn. Zo kan je er op meerdere vlakken rekening mee houden. Denk je dat de lift nu al toe is aan een renovatie? Bijvoorbeeld omdat de lift veel geluid maakt, overmatig trilt of problemen geeft bij het in- en uitstappen? Maak nu een afspraak voor een vrijblijvende liftinspectie bij jou op locatie.