De website wordt helaas niet ondersteund door de betreffende browser. We raden je aan om de website in een ander browser te bekijken.

Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Quality in Motion link naar website

Mitsubishi Elevator Europe: voorloper in circulair ondernemen in de bouw

Blog - Geplaatst op 3 juni 2019

23 miljoen ton per jaar. Zoveel afval produceert de Nederlandse bouw- en sloopsector. Dat is bijna twee keer zoveel als alle Nederlandse consumenten samen. Als er dus ergens een enorme kans is voor circulair ondernemen, is het wel in de bouw. Met duurzaamheid in haar DNA is liftfabrikant Mitsubishi Elevator Europe in Nederland een voorloper op dit gebied. Hoewel, fabrikant? Ronald Koedam, Sales Manager bij Mitsubishi: “Ik vind het heel raar dat we ieder jaar meer van de aarde gebruiken dan de aarde kan geven. Bij Mitsubishi hergebruiken we daarom zo veel mogelijk materiaal uit liften die niet meer gebruikt kunnen worden.”

Circulariteit voor Mitsubishi

Circulariteit en duurzaamheid zijn integraal onderdeel van de manier waarop Mitsubishi werkt. Natuurlijk gebruikt Mitsubishi geen plastic bekertjes meer op kantoor, sorteren de medewerkers het afval – ook rondom de fabricatie van de liften – en draait het kantoor op groene energie, wat de CO2-uitstoot gigantisch vermindert. Koedam vertelt: “Duurzaamheid zit Mitsubishi Elevator Europe in het bloed. Moederbedrijf Mitsubishi Electric werkt met de Environmental Vision 2021  toe naar duurzaamheid in alle Mitsubishi ondernemingen. Daarmee worden alle Mitsubishi ondernemingen gestuurd in recyclen en hergebruik van materiaal – en een vermindering van het gebruik van nieuwe materialen. En lokaal passen we de internationale richtlijnen voor milieumanagement toe.” Maar Mitsubishi doet meer.

Circulariteit als businessmodel

Voor Koedam is circulariteit meer dan een mooi verhaal. “Ik wil mijn kinderen een goede toekomst geven. Hoe kan dat als we zo veel grondstoffen van de aarde gebruiken, dat er niets meer overblijft? En als ik dat zo belangrijk vind, hoe kan ik dat dan zakelijk niet toepassen?” Zo ontwikkelde Mitsubishi het circulaire businessmodel M-Use ®. Met M-Use® worden liften niet langer verkocht. De eigenaar van het gebouw gebruikt tijdens de contractduur de lift, maar is geen eigenaar van de lift. In die tijd is Mitsubishi verantwoordelijk voor onderhoud en alle reparaties. Door goed onderhoud en de hoge kwaliteit van Mitsubishi liften gaat een lift veel langer mee: tot wel twee keer zo lang. Dit betekent dus dat er minder materialen worden gebruikt en daarmee is M-Use® dus al een duurzamere optie.

M-Use: circulaire liften

Circulair is het model daarmee nog niet. Hoe is M-Use® dan wel circulair? Koedam: “Een heel mooi voorbeeld is de lift in Circl, het circulaire paviljoen van ABN AMRO in Amsterdam. Die hebben we in samenwerking met Madaster een Materialenpaspoort gegeven. Daarin kun je precies lezen welke materialen er gebruikt zijn en waar ze vandaan komen. Zo kunnen we de materialen na gebruik veel beter een nieuwe bestemming geven.”

“We focussen ons daarbij zoveel mogelijk op vormvastheid. Om een lift te produceren zijn energie, arbeid en grondstoffen nodig: het liefst gebruiken we voor de productie deze natuurlijk zo min mogelijk. Wordt de lift uiteindelijk niet meer gebruikt? Dan onderzoeken we of we de lift kunnen refurbishen. Als dat niet meer mogelijk is, kijken we welke onderdelen we kunnen hergebruiken. Daar houden we vooraf al rekening mee, bijvoorbeeld door metalen te isoleren – zo zijn ze beter opnieuw in te zetten. Als dat ook niet meer kan, recyclen we de materialen.”

Een circulaire toekomst

M-Use® alleen is voor Mitsubishi niet genoeg. We zijn continu bezig om te innoveren op het gebied van circulariteit. Op dit moment ligt onze focus op de toepassing van het concept ‘no welting, no glueing’, oftewel niet lassen, niet lijmen. Wat bedoelen we daarmee? We willen onze liften op een duurzame manier in elkaar gaan zetten. Lijm en lasmethodieken zijn niet milieuvriendelijk toe te passen. Daarom willen we voor onze liftconstructie gaan overstappen op materialen die wél duurzaam zijn, zoals bouten en omgebogen staal. Deze zijn ten eerste milieuvriendelijker te produceren. Ten tweede gaan ze ook nog veel langer mee en zijn ze makkelijker te demonteren. Met ‘no welting, no glueing’ gaan we een verdieping hoger naar een duurzamere wereld.

Circulair bouwen: wat zijn de knelpunten?

Circulair bouwen. In de bouwsector gonst deze term rond, maar hoe realiseer je dat circulair bouwen nou echt? Waar loop je tegenaan in het bouwproces?

Lees meer over Circulair bouwen: wat zijn de knelpunten?

Vijf producten waarvan je niet wist dat je ze kon leasen

"Product as a Service". Tijdens het drinken van je koffie sla je de krant open, je kunt er ook vandaag niet meer omheen. Duurzaamheid. De tijd dat men riep dat het anders moest ligt inmiddels in het verleden. We zijn serieuze stappen aan het maken om te zorgen voor de toekomst van de volgende generaties.

Lees meer over Vijf producten waarvan je niet wist dat je ze kon leasen

Leasemodellen en hun relatie met de circulaire economie

In het kader van circulair bouwen is leasen ook in de bouwsector populair. Lees hier het verschil tussen diverse leasemodellen en hun relatie met circulariteit.

Lees meer over Leasemodellen en hun relatie met de circulaire economie