De website wordt helaas niet ondersteund door de betreffende browser. We raden je aan om de website in een ander browser te bekijken.

Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Quality in Motion link naar website

Wat betekent het als je geen lifteigenaar meer bent?

Blog - Geplaatst op 12 februari 2020

Je lift is verouderd en hij is toe aan renovatie. Of zelfs vervanging. Je hebt dan de keuze om een nieuwe lift te kopen of eentje in bruikleen te nemen. Kies je voor bruikleen, dan ben je geen lifteigenaar. Maar wat voor gevolgen heeft dat eigenlijk?

Geen grote investeringen meer nodig

kosten lifteigenaarDe aanschaf van een nieuwe lift is een forse investering. Het gaat vaak om bedragen van duizenden euro’s. Hoe krijg je als VvE dit geld bij elkaar? Vaak zijn er twee manieren: sparen of lenen. Als VvE is het slim om door de jaren heen geld te sparen voor grote uitgaven, zoals een nieuwe lift. Door iedere maand een deel van de inkomsten opzij te leggen, maak je een reservepotje aan. Zo voorkom je dat bewoners in één klap een grote som geld moeten inbrengen bij de aanschaf van een nieuwe lift. Een tweede optie is geld lenen. Bij de bank kun je als VvE een hypotheek aanvragen voor de aanschaf van een nieuwe lift. Het nadeel is dat het lenen van geld zelf ook geld kost.

Een andere optie is het in bruikleen nemen van een lift. Er wordt een nieuwe lift geïnstalleerd en deze blijft in bezit van de liftleverancier. Tegen een vast bedrag per maand kun je als VvE de lift gebruiken. Zo heb je een nieuwe lift, zonder dat je een forse investering hoeft te doen. Het eigenaarschap geef je uit handen, maar tegelijkertijd ook de verantwoordelijkheid voor het goed functioneren van de lift.

Meer zekerheid, minder risico’s

Doordat je geen lifteigenaar meer bent, verklein je de financiële risico’s. Zo hoef je je geen zorgen meer te maken over onvoorziene gebeurtenissen en kosten. Neem je een lift in bruikleen, bijvoorbeeld via het M-Use® concept, dan sluit je een langdurig contract af. Vaak voor een periode van 20 tot 40 jaar. In die periode mag je de lift gebruiken en ben je gedekt voor reparaties, liftonderhoud, verzekeringen en zelfs liftkeuringen. Dit alles tegen een vaste afdracht per maand. De liftkosten zijn zo inzichtelijk en je komt niet voor verrassingen te staan. Stel: het besturingssysteem van de lift moet vervangen worden. Dan zijn deze kosten gedekt. Als een lift eigendom is van een VvE, dan draaien de bewoners voor deze extra kosten op. Iedereen zal dan extra geld moeten inleggen of er moet een spaarpotje zijn. Met een lift in bruikleen voorkom je deze gevaren.

Als VvE kun je een meerjarenonderhoudsplan (MJOB) laten opstellen. Dit is een rapport die de status van de lift weergeeft en een schatting maakt van de toekomstige vervangingen en daarbij behorende kosten. Zo kun je inschatten hoeveel je de komende jaren moet sparen voor je lift. De vraag is of je meerjarenonderhoudsplan wel voldoende dekkend is? Als je er rekening mee houdt dat jouw lift nog 20 jaar mee gaat, maar het blijkt dat je hem na 15 jaar al moet vervangen, dan heb je een probleem. Er is te weinig is gespaard voor een nieuwe lift, helemaal als je ook nog te maken krijgt met andere reparaties aan het gebouw.

Prestatieverbetering op de lange termijn

Als je een lift in bruikleen neemt, dan blijft de liftleverancier verantwoordelijk voor het goed functioneren van de lift. Hierover worden afspraken gemaakt in het contract. Doordat de lift eigendom is van de leverancier, heeft hij er vanzelfsprekend baat bij dat de lift goed blijft werken. Een liftstoring door gebrekkig onderhoud kost bijvoorbeeld tijd en geld. Dit wil een liftleverancier voorkomen.

Bij een bruikleenconcept zoals M-Use® zorgen wij ervoor dat we de beste liftprestaties nastreven én door de jaren heen zelfs verbeteren, tegen opzichte van de traditionele markt. Zo hebben onze liften het laagste liftstoringspercentage van Nederland: gemiddeld minder dan 1 storing per jaar. Dit tegenover een marktgemiddelde van 3 liftstoringen per jaar. Daarnaast zorgen we voor een energiezuinige lift en monitoren we de liftprestaties continu. Niet alleen zijn onze liften een stuk energiezuiniger in gebruik, ook gaan we bewust om met de materialen in de lift. Aan het einde van de gebruikscyclus demonteren we al onze M-Use® liften en hergebruiken we, waar mogelijk, deze op andere locaties. Nog een reden waarom we de lift en haar materialen in een zo goed mogelijk staat willen houden.

Eigenaarschap is relatief

Het is misschien een gek idee om geen eigenaar meer te zijn van een lift. Maar wat is het eigenaarschap van een lift bij een appartementencomplex met 20 woningen? De bewoners van de 20 woningen zijn dan gezamenlijk eigenaar van de lift. In de praktijk stelt dit eigenaarschap niet veel voor. Koop je een lift of neem je er één in bruikleen? Het eigenaarschap van een lift is te altijd gedeeld over alle appartementen van het gebouw. De risico’s daarentegen zijn bij de aanschaf van een lift groter dan bij het lenen van een lift. Koop je een lift, dan ben je zelf verantwoordelijk voor het regelen en bekostigen van reparaties, liftonderhoud, verzekeringen en liftkeuringen. Bij een concept als M-Use® is dit voor je geregeld en opgenomen in het vaste kostencomponent.

Wil je meer weten over M-Use® of een afspraak maken om te ontdekken of een lift in bruikleen voor jou interessant is? Neem dan contact met ons op.

Meer gerelateerd nieuws lezen?

Recht van opstal als juridische oplossing voor nieuwbouwliften

Start je als projectontwikkelaar een nieuwbouwproject? Een recht van opstal bepaalt de eigendomsstructuren van de lift in het gebouw. Bekijk de voordelen.

Lees meer over Recht van opstal als juridische oplossing voor nieuwbouwliften

Mitsubishi doet goede zaken met M-Use®

Het spreekt met name VvE’s aan. Niet investeren in een grote renovatie of vervanging, maar kiezen voor een nieuwe,tegen een vaste afdracht per maand.

Lees meer over Mitsubishi doet goede zaken met M-Use®

Dokkum Lyceum

Dokkum

De eerste M-Use®lift van Nederland staat in het Friese Dokkum.

NieuwbouwM-Use
Lees meer over Dokkum Lyceum